Dreng / mand28 år
Kære brevkasse
Jeg har midlertidigt en ven boende på min sofa…2 gange på en uge har jeg taget ham i at lyve for mig, og ryge hash. Den ene side af mig er vred og såret over hans løgne og vil egentlig helst smide ham ud, men jeg føler jeg svigter ham hvis jeg sætter ham på gaden, og jeg har en forståelse for hans situation da han er psykisk syg, og samtidigt bruger alkohol eller hash når han har det dårligt.
han har afleveret både sit rejsekort og sit hævekort til mig, men jeg føler det er uægte løsninger, for hvad forhindrer ham når han skal bruge dem, i at finde mere røg….
hvordan kan jeg bedst støtte ham? han venter på akutliste til en bolig i sin kommune, så det er en kort periode han er her….hvordan kan jeg bedst være der så han ikke får behov for de her drastiske løsninger.
jeg er ved at blive revet i stykker imellem næstekærlighed til min ven der har det svært, og min vrede og smerte over at være blevet løjet for på den måde….
Morten

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Morten
Undskyld mit sene svar, men dit sprøgsmål kom midt i min ferie.
For det først vil jeg gerne sige at det er rigtig godt at du har lyst til at hjælpe din ven, selv om det er hårdt for dig.
Som jeg ser det, kan det vise sig at være rigtig svært at få ham til at holde op med at ryge hash, selv om han bor hos dig og du ikke vil have det, så du burde satse på ting som har større chancer for at lykkes. Ud fra det du skriver det, virker det til at du bliver rigtig irriteret over at han lyver overfor dig, hvilket jeg godt kan forstå. Måske vil det være værd at arbejde med det, og sige til ham at du ikke kan og vil kontrollere hele tiden om han ryger hash eller drikker alkohol, men at det er afgørende for dig at han ikke lyver ( hvilket så betyder at du ikke "skælder ham ud" hvis han fortæller dig noget du ikke er glad for at høre, i øvrigt). På samme måde kan du sige til at du ikke ønsker at være en del af løsninger du føler som "uægte". At hvis han ønsker at du hjælper ham med løsninger, så skal det være nogle som kan mærke du har det godt med og tror på kan faktisk hjælpe.
Noget helt andet. At være på en akutliste betyder ikke nødvendigvis at man er lige ved at få en bolig. Derfor tænker jeg at du burde tjekke hvordan det faktisk går med den liste. F.eks. på hvilket nummer står han, og hvor hurtigt rykker han frem? Tjek også om man skal bekræfte regelmæssigt at man stadig er boligsøgende eller om det er nok at man står på listen. Spørg også kommunen om hvad de vil gøre hvis du ikke magter at have ham boende på et tidspunkt.
Afhangig af hvilken diagnose din ven har for sin psykisk sygdom kan der være forskellige hjælp at hente hos kommunen.
Prøv at undersøge det, både for at hjælpe ham videre til en bedre løsning end at bo hos dig, samt for dit vedkommende, for at se at du ikke er den sidste løsning, men at der findes andre muligheder hvis du på et tidspunkt ikk vil have ham boende længere.
Så, for at opsummere, arbejd kun med hashen og alkohol hvis han virkelig har brug for din hjælp for at stoppe og virkelig ønsker det. Hvis han gør det for at please dig, så er I både på en forkert vej. Til gengæld kan du godt forlange at han opfører sig ordentlig -dvs ikke lyver- så længe han bor hos dig. Og så prøv at gør hvad du kan for at han kan få en bolig samt den relevante hjælp af hans kommune. Det er faktisk deres arbejde og mission at hjælpe borgerne som har problemer.
Jeg håber at mit svar kan hjælp dig lidt, ellers er du velkommen til at skrive igen
Held og lykke med det.
Eric