Dreng / mand
Jeg er 14 år og har røget hash hver dag i et halv år. Ville meget gerne stoppe men det er vild svært hvis jeg ikke har røget en dag kan jeg slet ikke styre mig selv. Jeg kan slet ikke føgle med i skolen eller noget som helst. Ville næste gør alt for at kunne stoppe det er blevet for meget ! Ville helst gøre det på en måde uden mine forældre skal vide det ?
Skrevet af: Anton

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Anton
Det er en rigtig, rigtig god ide at du ønsker at stoppe at ryge hash. Faktisk tænker jeg at hash er en rigtig dårlig ting for unge mennesker i din alder…og endnu mere når man ryger det dagligt.
Hvordan kan du så stoppe? For at starte med starten, så vil jeg nævne at det ikke er farligt at stoppe med at ryge hash: man dør ikke af det, man bliver ikke sindssyg…og efter nogle uger forsvinder abstinenserne og lysten…så det er bare om at holde fast ved sin beslutning i 4-5 uger.
Du kan finde lidt støtte og hjælpe på nettet: f.eks ved at tilmelde dig støtteprogrammet på hjemmesiden www.smash.dk, eller, hvis du kan lidt engelsk, ved at tilmelde dig "self-help progamme" på hjemmeside www.knowcannabis.org.uk
Og så kan du selvfølgeligt også bruge Netstofs brevkasse for at få støtte og gode råd for at løse de problemer du møder på din vej.
Hvis det ikke virker, vil jeg råde dig til at søge "rigtig" behandling..selv om det kommer til at betyde at dine forældre vil få det at vide.
Endeligt, vil jeg gerne skrive at, ud fra min erfaring, er det meget sjældent at man ryger hash dagligt (og især i din alder) uden at der er en grund til det…og med grund, mener jeg, nogle problemer man ikke kan løse og helst vil glemme. Selv om hash kan være meget hjælpsom i den sammenhæng, så er det en dårlig løsning i det lange løb…man kan ikke løse problemer ved at "ryge dem væk"…Så, hvis det her passer også for dig, må det betyde at du skal være opmærksom på at du kommer til at bruge en del kræfter på at lære at løse dine problemer på en anden måde end ved at ryge et joint.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Som sagt, er du velkommen til at bruge brevkassen som støtte mens du arbejder på at holde op med at ryge hash.
Held og lykke med det.
Eric
""