Pige / kvinde16 år
Jeg er 16 år og afhæning af alle stoffer! Ved ik hvad jeg skal gør! Ser ik verden som den er i vikligheden Går i 9. Klasse men er der ALDRIG fordi noget siger jeg ikke skal tag derhen ved ik hvad! Jeg er bange for politiet og kommunen rigtig bange for kommunen fordi de fjernet mig fra min lorte familie i 4! År ja ader min familie men hader mere kommunen så vil helst være hos mine forældre! Mine forældre ved godt jeg er afhæning af det shit og har sagt til dem de ik skal blande sig da det er mit liv og ik deres og det er mig der kommer til skade og ik dem!!!!! MEEEEEEN VIL GERNE STOPPE EFTER 4 år!!!??? Er det muligt? Alle mine venner og veninder siger man ikke kan stoppe når man er startet? Jeg græder hverdag pga har det så dårligt og ryger mere og mere jo dårligere jeg har det! Jeg ryger 7-& gram om dagen ca 400kr og ryger 1 pakke cigaretter hverdag! Er det okay? Er jeg dum? Jeg overvejer os at tage mit egen liv kan ikke se en grund til at leve!!! Hvad synes i/du jeg skal gør med mig selv? Vil ik have hjælp af mine forældre eller kommunen så faktisk ingen voksne!!!! Jeg er i skole 1-2 dage om måneden så man kan godt sige jeg ALDRIG er i skole! Kommunen er os hele tiden til møder med mig og har fået nok af dem! Jeg er bange for dem men ved ik hvad jeg skal sige for de fatter jeg IKKE vil snakke eller have deres hjælp til noget!! Jeg ser også ting som ikke findes føler alle fugle siger at jeg skal begå selvmord

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg vil gerne starte med at sige at jeg arbejder i et kommunalt behandlingscenter og så er jeg også meget voksen… så det er ikke så heldigt nu at du skriver at du ikke vil have at kommunen eller voksne blander sig i dit liv J
De problemer du beskriver er meget omfattende og jeg vil kun tage mig af 2 af dem.
For det første, selv om du ryger 6-7 gram hash om dagen, så kan du godt stoppe uden hjælp eller indblanding. En af de gode ting med hash er at man godt kan stoppe når man ønsker det uden risiko for at få livstruende abstinenser. Så det dine venner fortæller dig er ikke rigtigt. Man kan godt stoppe –fra den ene dag til den anden- efter 4 år, også efter 5, 10 eller 50 år.
For det andet skal du afgøre med dig selv om du ønsker hjælp eller ikke ønsker hjælp.
Hvis du ikke ønsker hjælp, kan ingen menneske tvinge dig til det, selv om du ikke er myndig. Man kan sende dig til behandling eller lign. men det er helt umuligt at tvinge dig til at tage imod hjælp.
Hvis du ønsker hjælp, så skal du tage stilling til hvilken slags hjælp du har lyst til, hvilket betyder at du bliver nødt til at komme i dialog med kommunen/voksne, og fortælle dem hvad du godt kunne tænke dig og hvad du ikke kunne tænke dig.  Man kan simpelthen ikke samtidigt sige ”hjælp mig” og ”hold jer væk”.
Kan du ikke overskue at tage stilling til hvilken slags hjælp du kunne tænke dig, kan du henvende dig til en voksen du stoler på og lad hende/ham beslutte det for dig.
Ved du ikke hvor du kan henvende dig, er du velkommen til at skrive igen og fortælle mig hvor du bor, så skal jeg nok hjælpe dig med det.
Held og lykke med det
Eric