Hej, vi kunne godt tænke os at få noget grundlæggende info om stoffer at vide – da vi skal bruge det til en projekt opgave. – Alt info kan bruges Vi har også et par spørgsmål: Hvordan stopper man misbrugen af stoffer? Hvad skaber afhængeligheden? Hvad er effekterne af stofmisbrug? Osv. Tak 🙂 Mvh. Rikke, Anja, Mark og Tobias

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med jer Rikke, Anja, Mark og Tobias
Hvis "Alt info kan bruges", vil jeg anbefale jer til at kigge på "vidensbank" på Netstof, eller på Wikipedia.
Ift jeres spørgsmål, så her kommer hurtige svar: :
Hvordan stopper man misbrugen af stoffer?
I bund og grund at holde op med at tage stoffer er det samme som to ting: at holde op med en hvilken som helst vane og at starte med nye ting.
At holde op med at tage stoffer er således det samme som at holde op med at ryge cigaretter,  at holde op med at tjekke Facebook, eller at holde op med at spise slik. Man skal lægge det fra sig og holdt fast ved sin beslutning.
Og så er der den anden siden…når man fjerne en vane som har fyldt rigtig meget, så skal man lære at tackle sit liv på nye måder…og det kan ligne lidt at begynde at dyrke sport, læse bøger eller spise sundt. Alle kan hurtigt blive enige at det er en god idé…men der kan være langt fra ide til praksis.
Hvad skaber afhængeligheden?
Tre ting skaber afhængighed. Stofferne, at man ikke ønsker eller ikke har den psykiske styrke til at stoppe, og så et kulturelt  miljø hvor man forstår den slags fænomen som afhængighed ( f.eks. var der absolut ingen menneske som for ca. 20 år siden mente at man kunne blive afhængig af shopping, men nu er det blevet tilladt at tænke det).
Hvad er effekterne af stofmisbrug?
Ens tankegang ændrer sig og man tænker at stofferne er vigtigere end stort set alt andet.
Osv.
????
God arbejdslyst
Eric