Hej. Jeg har som sagt et hashmisbrug og vil gerne ud af det. Jeg har røget dagligt hver dag i 3 år så det er nok et kæmpe skridt at tage. Jeg har prøvet op til flere gange, men er altid faldet i igen. hvad er jeres råd

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Der er forskellige måder at gå videre med dit projekt om at holde op med at ryge hash.
Den ene er at kigge tilbage på dine tidligere forsøg og prøv at se hvorfor du fald i igen. Er det nogle bestemte situationer, følelser, tanker, som giver dig lyst til at ryge? Og hvis ja, hvordan kunne du tackle dem eller undgå dem.
Omvendt er der situationer hvor du har slet ikke lyst til at ryge? Og hvis ja, hvordan kunne øge disse situationer.
En anden måde at komme ud af hashen er at bruge et selvhjælpsprogram. Du kan finde et af slagsen på den følgende hjemmeside: www.knowcannabis.org.uk/selfhelp.htm
Den er på let engelsk, og jeg har fået positive tilbagemeldinger fra folk som har prøvet det.
Endeligt kan du søge "fysisk" behandling. Mange (de fleste?) kommuner har et særligt behandlingstilbud til hashrygere, og nogle har endda et anonymt behandlingstilbud. Prøv at se hvad du kan finde der hvor du bor. Har du svært ved at gennemskue det, så skriv igen og fortælle mig i hvilken by du bor, og så skal jeg finde hvor du kan henvende dig.
Endeligt må du vide at det tager mange forsøg for de fleste mennesker for at holde op med at ryge hash. Så derfor skal man ikke give op eller være skuffet fordi det ikke lykkes så hurtigt som man regnede med. Det væsentlige i den sammenhæng er lysten til at stoppe…og nu at du har det, så skal det nok lykkes til sidste.
Held og lykke med det.
Mvh
Eric