Pige / kvinde
Hej Eric
Hmmm, lad mig bare starte, jeg er en pige på 25, med en kæreste der er ligeså gammel, jeg har en søn med ham også, vores forhold er stabilt og godt med enkelte sving vi har været sammen i 4½ år indtil videre 🙂 .
Jeg har altid vidst at min kæreste havde røget meget hash før vi fandt sammen, men han har også altid gjort det klart for mig at han var stoppet inden vi begyndte at være kærester og derfro ikke røg længere, nu skal det lige siges at jeg selv har røget meget hash og har ikke har nogen problemer med dette længere stoppede 1 år før vi fandt sammen, men i løbet af de sidste 2 år har jeg med mellemrum fundet små klumper hash gemt rundt omkring i vores lejlighed, hvorfor de har været gemt ved jeg idag stadig ikke, men han har givet som grund at han røg i skjul fordi han ikke ville ha jeg også fik lyst til at ryge..?!?!?! men er det så en slags magt-kamp, vi har haft diskussioner omkring hvorvidt jeg syndtes han skal ryge og jeg ved jeg ikke kan bestemme det men jeg har hele tiden sagt at jeg bestemt ville ha han var ærlig og skulle sige det hvis og når han havde røget, og dette invilgede han i, og han sagde også at der ikke ville blive gemt mere hash herhjemme, for det endte i at jeg blev virkelig sur, for tænk hvis vores søn havde fundet det, noget andet er jeg ikke ville ha han røg herhjemme, netop pga. vores søn, han er en god far og jeg ved han aldrig ville ryge når vores søn var hjemme, men alligevel finder jeg små bitte klumper i køkkenet som hvis han havde lavet joints i køkkenet, og han blir rigtig gal hvis jeg bringer det, og han siger som regel at han er træt af og snakke om hash og af at blive beskyldt og det kan jeg jo godt sætte mig ind i, men hvis ikke han efterlader de hash klumper hvem gør det så?
og hvorfor har han hele tiden brug for at ryge og samtidig holde det skjult for mig, for hvis jeg havde lyst til og ryge ville det da ikk være fordi jeg vidste han gjorde det, så hvorfor sætte han regler omkring om jeg må ryge når selv han bryder det.
jeg er kommet dertil hvor jeg sidder og er virkelig forvirret omkring hvordan jeg skal forholde mig til og hvad jeg skal gøre ved hans forbrug, for jeg ved jo ikke hvor tit eller hvor meget det drejer sig om, jeg ved bare at det sker. Jeg forventer ikke han skal stoppe men give mig en grund til hvorfor han blir ved og hvorfor han ikke vil give mig grunde, for han snakker udenom og nægter lidt og snakke om det han er ikke en man sidder og smalltalker med omkring ting han føler sig trængt op i en krog over, så hvordan skal jeg gribe det an, skal jeg lade som ingenting og lade ham ryge eller hva F….. jeg er helt lost for tiden…
Phuu, undskyld det er lidt usammenhængende, men har bare brug for noget konstruktivt snart og håber du forstår ellers må du vende tilbage og jeg skal forsøge at være mere uddybende…
HILSNER herfra…

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskylde at det tog mig så lang tid at besvare din mail, men som mange gange før, har jeg haft meget travlt på arbejde og har ikke kunnet tage af brevkassen
Nu, i forhold til det du skriver, så tænker jeg at en måde at bringe lidt overskuelighed i alle de problemer du nævner kan være at adskille dem og tage dem hver for sig.
For at starte med det vigtigste: din kæreste er en god far, og stort set, en god kæreste. Det må give jer et godt udgangspunkt for at snakke sammen om det der er bedst for jeres søn og der er bedst for jeres parforhold.
Så, kan I ikke blive enige om ret meget hvad hash angår, så forestiller jeg mig at det må være forholdsvis uproblematisk at snakke om hvordan I skal tage hensyn til jeres barn (i forbindelsen med hashen).
Som du skriver det, det går ikke at der er små klupper af hash gemt rundt omkring, og heller ikke at der er små bitte klumper i køkkenet. Ud fra din beskrivelse virker det til at jeres lille barn kunne uden stort besvær finde en af de gemte klumper og selvfølgeligt vil det være meget uheldigt hvis han putter det i munden (noget som børn i 4-5 år alderen i øvrigt tit gør), og hvad angår de bitte små klumper i køkkenet, så er det knap så farligt hvis jeres barn snupper en (jeg forestiller at disse klumper er på størrelse med ca. en lille brødkrumme), men godt er det heller ikke. Så der er ingen grund til at lade dem være på køkkenbordet. Hvis din kæreste laver sine joints i køkkenet, så må han rydde grundigt op efter sig.
Så, alt i alt forestiller mig at dig og din kæreste burde nemt kunne blive enige i at hashen skal være gemt et sted som er fuldstændigt utilgængelig for jeres barn samt at der ikke må være små resten af hash frem på bordene.
Kan i forpligte jer til det, så er det problem løst.
…Og så, hvis det viser sig at det ikke er din kæreste som er skyld i at der er små klupper i køkkenet, så må han være ligeså interesseret som dig i at finde ud af hvor disse klumper kommer fra, og hvordan I kan forbygge at det sker igen.
Nu, det næste problem. At din kæreste ryger i skjul fordi han ikke vil give dig lyst til at ryge. Enten gør han det fordi han ikke bryder sig om at du ryger, sagt med andre ord, at han er dobbelt moralsk og tænker, det er ok at han ryger hash, men at det ikke er det at du gør det. Eller skjuler han det fordi han frygter at det kunne give dig lyst at se ham ryge, og vil dermed ”beskytte” dig.
Selv disse to grunde er meget forskellige, er de i bund og grund lige dårlige. Som du skriver det, har du røget hash før, og hvis det var det du ønskede at gøre igen, så vil du gøre det. Så, opgaven må være, på den ene side, at få ham til at indse at han ikke skal behandle dig som et barn, og på den anden side at få ham til opføre sig som en voksen og tage dig alvorligt når du ønsker at tale med ham om ting der er vigtige for dig.
Disse opgaver er ikke nemme at løse og skal du fokusere på at undgå at det hele udvikler sig til en magtkamp. I den sammenhæng er en god rettesnor at huske at der skal være to til at lave en magtkamp. Selv om du kan mærke at din kæreste muligvis ønsker sådan en kamp, så kan kampen kun opstå hvis du også vælger den vej. Hvis du vælger i stedet for at holde dig til en fornuftig samtale som har som mål at løse de problemer i har med respekt og kærlighed for hinanden, så kan det aldrig ende med en magtkamp.
Nu, som jeg ser det, er et af de vigtigste problemer, at din kæreste skjuler alt omkring hashen for dig. Enten kan du vælge at være ligeglad med det, og bare tænke at så længe han er en god far og en god kæreste, så må hashen godt forblive en privat sag som du ikke nødvendigvis har brug eller gavn at være involveret i. Eller kan du vælge at tænke at det er ikke godt for jeres parforhold at noget som fylder så meget bliver holdt skjult og hemmeligt. Her er problemet ikke at få din kæreste til at holde op med at ryge…men at holde op med at have hemmeligheder overfor dig.
Personligt synes jeg at hemmeligheder er dræbende for at et parforhold, så, jeg vil opfordre dig til at tage en snak med din kæreste hvor du prøver at få ham til at forstå at problemet ikke er om han ryger eller ikke eller hvor meget han ryger…men at han ikke synes at det er noget han vil snakke med dig om. At han ikke synes at det er værd at åbne sig for dig.
Viser det sig at sådan en samtale er umulig, så kan du altid gå til plan B og sige til ham at så længe at han er en god far og god kæreste, så må hashen være hans eget valg, men at du ikke har brug for at han render rundt og leger skjul med dig.
Der er meget mere i din mail…og jeg kunne også skrive meget mere…men så ender det med at blive en roman. Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt. Skriv igen hvis jeg har ramt forkert eller hvis du har brug for andre tanker.
OG SÅ, vil jeg gerne slutte med at skrive at jeg synes at det er rigtig godt at du er holdt op med at ryge hash da du fik dit barn. Små børn er meget følsomme, og jeres søn vil højt sandsynligt blive påvirket af at opleve en mor som ikke er helt nærværende.
God weekend
Eric