hej jeg er en 13 år gammel gut der ryger hash og har svært ved at stoppe har snakket med mine forældre og jeg har været til noget ssp sammen med mine forældre og politiet hvad kan jeg gøre

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du skriver meget lidt om dig og dit problem, så er det ret svært at give dig en præcis råd.
Jeg må sige at 13 år er helt klart alt for tidligt for at have et problem med hash…og for den sags skyld for at ryge hash overhoved. Men på den positive side er det godt at du snakker med dine forældre om det, og at I har været i kontakt med ssp.
Så, hvad kan du gøre? For det første skal du arbejde meget fokuseret på at holde op med at ryge hash. Du skal bruge al din viljestyrke…og så skal du lave om på din hverdag, så du ikke kommer i kontakt med mennesker eller situationer der giver dig lyst til at ryge.
Når det er sagt, så hvis du har svært ved at stoppe, så må det betyde at du ikke ryger for at hygge dig, men omvendt ryger for at på en eller måde, løse et problem.
Min erfaring fortæller mig at unges problemer er ofte en afspejling af deres forældres problemer. Så, jeg vil anbefale dig til at du arbejder sammen med dine forældre for at finde ud af hvad der ikke fungerer…og at I løser det sammen.
Som sagt, virker det til at dine forældre er villige til at hjælpe dig, så derfor synes jeg at I bør opsøge familiebehandling for hele familien, og ikke bare "misbrugsbehandling" for dig.
Giver mit svar mening, eller rammer jeg ved siden af?
Mvh
Eric