Dreng / mand59 år
Hej Har den skønneste kæreste, som jeg er sammen med som overhovedet muligt. Vi har hver 3 børn fra tidligere ægteskaber, som nogle gange gør det svært at være kærester. Når vi ikke er sammen, kan jeg nogle gange få den ødelæggende trang til at skrive med andre kvinder. Har ikke været utro, ved at være sammen med dem, det er mere en bekræftelse jeg søger. Kan du give mig nogle værktøjer til at stoppe, eller henvise mig? Venlig hilsen Den frustreret.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Dit spørgsmål ligger udenfor mit og Netstofs kompetenceområde og desværre kender jeg ikke nok til den slags problem du beskriver for at kunne henvise dig til en relevant hjemmeside eller  støttemuligheder.
Jeg går ud fra at hvis du skriver til en psykolog (mig) så må det være fordi du oplever dit problem som et psykologisk problem, og derfor er det nærliggende at anbefale dig til at tale med en psykolog…men det har du sikkert allerede tænkt på.
Jeg er ikke særlig glad for at gøre mig klog på andre menneskers bekostning, og i vores sammenhæng, give "gode råd" om noget som jeg i bund og grund ikke aner noget om, men nu at du skriver til mig, vil jeg gerne prøve at besvare dit spørgsmål ud fra et "misbrug/afhængighed" perspektiv.
Du fortæller at du skriver med kvinder fordi du søger bekræftelse. Hvis vi kigger lidt nærmere på det, så skriver du at du kun skriver til andre kvinder når du ikke er sammen med din kæreste i flere dage og så skriver du (i din anden mail som du sendt for en uge siden) at du skriver "frække beskeder". Så spørgsmålet er om det du søger er frække oplevelser eller om du har svært at tackle ensomhed. I begge tilfælde kan jeg ikke helt se hvordan det kan forstås som et ønske om bekræftelse, men hvis det er din oplevelse, så må vi gå ud fra at det også er en del af problemet.
Lad os kigge på disse 3 elementer hver for sig.
Hvis du har svært at tackle ensomhed, så er min absolut bedste råd at du konfronterer dig med din frygt. Det lyder sikkert enkelt og gammeldags, men den eneste rigtig måde at tackle frygten er at mærke den og overvinde den…alt andet er en opskrift til et dårligt liv, hvor du vil bruge oceaner af tid og energi på at prøve at undgå det du er bang for. Så næste gang du er, eller føler dig, ensom, prøv at mærke følesen i stedet for at undgå den og prøv at se hvordan du kan leve med den. I bund og grund er ensomhed et grundvilkår i vores liv som man er nødt til at lære at leve med.
Hvis du er glad for frække, "utro-agtige" oplevelser, så skal du gøre op med dig selv om du synes at det er en acceptabel side at dig selv som du kunne tåle kommer frem i lyset, ikke mindst ift,. din kæreste. D.v.s. i bund og grund at du kunne være i stand til at sige til hende noget i retning af: "jeg kan godt lide at skrive frække beskeder med andre kvinder ( på samme måde som andre kan f.eks. lide at se porno eller flirte med kolleger) men jeg hverken er eller ønsker at være dig utro". Hvis du kan det, så for mig at se, er det en helt privat ting om du kan lide at skrive frække beskeder, spille odds, drikke en glas whisky i nu og næ eller ryge hash. Så længe du ikke skader nogen, så kan jeg ikke se hvorfor det skulle være et problem.  Til gengæld hvis det er en side af dig selv som du ikke kan anerkende eller stå inde for, så bør du betragte det som en slags afhængighed du skal blive fri for. Der er mange måder at holde op med en afhængighed, og da ingen måde er mærkbart bedre end de andre, vil jeg ikke gå dybere med det og anbefale dig en konkret måde at gøre det. Ønsker du nærmere rådgivning om det, så skriv igen.
Endeligt, skriver du at du søger bekræftelse. Det gør de fleste mennesker, men spørgsmålet er hvor meget det fylder. Søger du bekræftelse indenfor  rimmeligheds grænser (spørg mig ikke hvad det er) hvor du både tager og giver opmærksomhed, er det for så vidt en god ting, men hvis du oplever at du har brug for at blive bekræftet hele tide (eller alt for ofte) samt måske at du bruger andre mennesker som "ting" der kan bekræfte dig…så er det ikke godt, og så må jeg henvise dig til min bemærkning om frygt af ensomhed: du skal kigge på din frygt for ikke at blive bekræftet og lære at overvinde den. Først når du ikke længere vil være bang for ikke at blive bekræftet, vil du kunne tage imod og give opmærksomhed med et godt hjerte.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Bedste hilsner
Eric