Jeg skriver til dig fordi jeg har brug for et godt råd.
Jeg har altid været meget bange for at dø, da jeg som mindre mistede en person som stod mig nær. Jeg følte mig efterladt alene i verden og kunne ikke snakke med nogen om det..
Jeg gjorde meget for at overleve at være tilstede i det hus vedkommen døede i.
men samtidig blev jeg mere og mere bange for at dø( og bange for at miste nogle jeg har nær)
Jeg fandt på Ting jeg ikke måtte røre og ting jeg ikke måtte spise af frygt for at blive syg eller få bakterier på mig.
For jeg er bange for om jeg ville kunne klare den smerte at miste igen?
Den afmagt ønsker jeg aldrig at opleve igen.
Skrevet af: Poters

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Poters
Du skriver om meget alvorlige ting. Om at nogen man holder af dør… om den magtesløshed man føler ift døden…og de mærkelige ting man kan finde på for at tackle den følelse eller undgå at den kommer igen.
Problemet er at døden er en del af livet…faktisk den meste almindelige del af det. Som jeg hørt en kollega sige det en gang: at vi og alle de andre kommer til at dø en dag er den eneste ting vi kan være 100% sikker på.
Så, kunsten er at frygten for at dø (som er en meget almindelig og fornuftig frygt)…ikke forandrer sig til en frygt for at leve.
Mit råd til dig i den sammenhæng er at du lærer at tackle de følelser du har ift døden, så den frygt du har for at miste nogen igen ikke styrer dit liv. Hvordan kan du så gøre det? Det meste indlysende svar er ved at snakke. Snakke med venner, familiemedlemmer, en præst, en psykolog, m.m. Som jeg skrev det før, skal vi alle sammen dø og miste dem vi elsker en dag… så vi har alle sammen vores egne ideer og strategier for at kunne leve livet og elske det på trods af det.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Eric