Pige / kvinde
Hej Eric
Jeg er en pige på 14, der er begyndt at chatte med en fyr. Han er ældre end mig, men det virker som om, at det hele passer meget godt sammen.
Mit problem er, at han for nylig betroede sig til mig – han fortalte, at han tager stoffer og ryger fede.
Først blev jeg ked af, men jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe ham. Nu, hvor vi har snakket mere om det, har jeg fundet ud af, at han "kun" tager stoffer (kokain vel at mærke)
til fester.
– Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg skal tackle det? Hvad skal jeg rådgive ham til eller sige til ham?
På forhånd MANGE tak!
– Hilsen den bekymrede pige .

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskylde at det tog mig lang tid at besvare din mail, men jeg har haft travlt på arbejde de sidste mange dage.
For at starte med starten, så håber jeg at det er en mand du kun har mødt på nettet. Det er helt i orden at chatte med hvem som helst uanset alder og personlige problemer…men det er noget helt andet at møde nogen rigtigt, og skulle forholde sig til ham eller hende i virkeligheden.
Så, for nu at besvare dit spørgsmål, så synes jeg at, så længe det kunne bliver på nettet, så kan jeg ikke se pointen i at du skal forholde dig til hans stof-problemer. Hvis du synes at det er hyggeligt, interessant eller spændende at chatte med ham, så gør det bare, hvis du synes at det ikke er det længere, så stoppe…og hvis du synes at han skriver om nogle ting eller problemer du ikke har lyst eller forudsætninger for at tackle, så synes jeg at det bedste er at du skriver til ham f.eks. at du ikke har lyst eller forudsætning til at høre eller forholde dig til hans problemer med stoffer.
Når det er sagt, så synes jeg helt klart at du burde holde dig langt væk fra at forsøge at hjælpe ham med hans stof-problemer. Den slags problem er ofte ret svær at løse…og ikke mindst for en ung pige på 14 år, og der er stor risikoer at du bliver mere og mere involveret i problemer du ikke kan tackle. Så, igen, det bedste er at du ikke hjælper ham og skriver snarere noget i retning af "jeg kan godt se at du har problemer, men jeg har ikke lyst til blande mig eller være en del af dem".
Når det kommer til stykket så er det også bedste for ham…hvis han har rigtig lyst til at løse sine problemer, så burde han søge hjælp andre steder er hos en ung pige han chatter med.
Jeg håber at det er et svar du kan brug.
Med venlig hilsen
Eric