Dreng / mand27 år
Hej Eric.
De sidste 8 års tid har jeg røget hash ved lejligheder. Det sidste halvandet til to år er mit forbrug dog gået hen og blevet en daglig forekomst. Hvor jeg før brugte det på linie med at få et par øl, har jeg nu svært ved at slappe af uden. Jeg er selvstændig og min karriere er på nippet til for alvor at tage fart. Jeg har ikke nogen ryger omgangskreds, men ryger oftest selv, eller når min kæreste er hjemme hos mig, hun ryger dog meget sjældent med.
Jeg har gennem min ungdom kæmpet med moderate til svære depressioner. Når tankerne er for overvældende og udfordringerne virker uoverskuelige, tyr jeg til hashen for at få slukket. Jeg ved at det ikke er en hensigtsmæssig måde at håndtere mine problemer på og jeg har tidligere brugt meget energi på selvudvikling, hvilket holdte mig i en god balance. Jeg får dog ikke læst, arbejdet med mine psykiske problemer og har ikke meget overskud til at være den glade og reflekterende mand jeg så godt kan li'.
Jeg er nu nået dertil hvor jeg gerne vil finde en måde at bearbejde det. Jeg ved ikke til hvem, eller hvor, jeg bør henvende mig for at få den bedste hjælp.
Jeg håber du kan hjælpe mig i den rigtige retning 🙂

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Nu arbejder jeg i et misbrugscenter, og derfor tænker jeg umiddelbart at det vil være et rigtig godt sted at begynde. De fleste misbrugscentre har psykologer og psykoterapeuter som vil kunne hjælpe dig med både dit hashproblem og dine psykiske problemer. Når det er sagt, så er der store forskel fra center til  center, og det vil være en god ide at gå på nettet for at se hvad dit lokale misbrugscenter tilbyder og hvis det ikke er tydeligt nok, kontakte det for at høre om det. Rent praktisk, når man googler misbrugscenter+ navnet på en by, kommer der ofte links til rigtig mange private behandlingssteder, så er god måde at undgå det er at gå på din kommunes hjemmeside og derfra søge om misbrugsbehandling, eller brug Danmarks kort på Netstof).
En anden mulighed er du kontakter en privatpraktiserende psykolog. Du kan evt. få en henvisning af din læge (da du muligvis er deprimeret) så det ikke kommer til at koste dig alt for mange penge (hvis det er et problem for dig). Der er mange fordel ved at bruge en privatpraktiserende psykolog, dog er der ofte den ulempe at de fleste ikke kender ret meget til misbrugsproblemer og kan have svært at vurdere og tackle det.
Endeligt kan du prøve at få styr på dit hashproblem ved egen hånd, f.eks. ved at tage det følgende selvhjælpsprogram www.knowcannabis.org.uk/selfhelp.htm og så få behandling for dine psykiske problemer ved siden af.
Har du svært at finde hvor du skal henvende dig helt konkret, eller hvis du synes at det du finder ikke er passende, er du velkommen til at skrive igen og fortælle mig i hvilken by du bor, så skal jeg hjælpe med dig med mere præcise informationer.
Held og lykke med det
Eric