Dreng / mand30 år
Jeg bor på et bosted. Ham jeg bor ved siden af (jævnaldrende), tager stoffer. Dem der driver stedet ved det ikke. Det gør mig utryk og vred når han er påvirket. Hvordan kan jeg opfordre ham til at lade være? Skal jeg evt, spørge til hans sorger og angst? Så han erstatter stofferne med en snak. Eller skal jeg prøve at udskamme ham på en måde? Så han får øjnene op for at det ikke er usynligt, hvad han gør. Mvh En bekymret fyr / nabo til misbruger

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
For at starte med det nemmeste, så hjælper det ikke med at udskamme folk. Hvis du skulle gøre det, vil resultatet sandsynligt være at din sambo vil tage endnu flere stoffer fordi han vil føle sig isoleret og udstødt.
Du skriver at du bliver utrykt når din sambo er påvirket, og spørgsmålet er så om du skal vælge at tage hensyn til dig/din utryghed eller om du skal tage hensyn til ham og hans sorger og angst.
Grundreglen i den slags situation er at man skal begynde med at tage hensyn til sig selv, og først nå man føler sig sikker eller trygt nok, er man i stand til at tage sig af andre mennesker. Men i praksis er tingene alligevel ikke så klare og tydelige, for hvornår er man sikker og trygt nok til at hjælpe andre mennesker? Hvis man venter til at man er 100% trygt, kan det godt være at man aldrig kommer til gør andet end at tage vare på sig selv og aldrig når frem til at hjælpe andre mennesker.
For at komme tilbage til dit spørgsmål, så er mit bedste bud at du:
-For det første, burde tale med fagpersonerne på bostedet. I sidste end får de penge for at tackle den slags udfordringer og de burde være uddannet til at klare dem på en god måde.
-For det andet, burde tale med din sambo om hans forbrug af stoffer. Hvordan du skal tale med ham om det afhænger af den type relation I har. Hvis I har det godt sammen, kunne du sige til ham at det gør dig utryg når han er påvirket og at du gerne vil have at tage hensyn til det. Og så kan du spørge ham om han har brug for hjælpe for at tackle sin angst og sorg, samt evt. holde op med at tage stoffer. Hvis I ikke har det godt sammen, kan du begrænse dig til at sige til ham at du ikke ønsker at være et tavs vidne til hans stofbrug og hvis han ikke er ansvarlig nok til at gøre det på en diskret måde, kan du ikke se hvorfor det skulle være dit ansvar til at dække over ham og holde det hemmeligt.
Hvis du slet er trygt ved ham, kan du også undgå helt at tale med ham.
Under alle omstændigheder, når du taler med fagpersonerne skal du huske at det ikke er for at straffe ham, men for at tydeliggøre at din sambo har det dårligt og at han burde hjælpes.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig.
Held og lykke med at løse den situation du befinder dig i.
Eric