Pige / kvinde17 år
Hej
jeg er en 17 årig pige, som har en bedste veninde. Vi er sammen hver dag, og vi gik på samme folkeskole. Nu skal vi til at starte på gym sammen, og jeg kan mærke at jeh ikke er glad for det. Når hun er sammen med andre end mih, vliver jeg sur. Når hun skriver med andre, får jeg det dårligt. Jeg ved hun elsker mig højere end noget andet, men jeg er bange for at blive astattet. Jeg ved at hun fortjener bedre end mig, fordi jeg ikke behandler hende så godt, som hun behandler mig. Jeg kan ik styre min vrede, når jeg ser hende have andre venner end mig. Hun ved ikke at min vrede, er ren jalouxi jeg har virkelig brug for hjælp, inden jeg mister hende.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Først og fremmest, må du undskylde at det har taget mig lang tid for at besvare din mail, men jeg har holdt ferie i de sidste uger.
Jeg kan godt set at hvis du opfatter dit forhold til din veninde som en slags "afhængighed", så virker det oplagt at skrive til os på Netstof….men jeg må sige at din problematik er rigtig lang væk fra afhængighed af stoffer eller alkohol, og dermed har jeg ikke de nødvendige kompetencer for at give dig et velfunderet svar.
Nu at jeg lod dig vente så længe samt at gymnasiet starter lige om lidt, vil jeg alligevel prøve at give dig nogle idéer.
Din jalousi virker helt klart sygelig både hvis det er tale om et venskabeligt forhold, eller hvis det er tale om et kæresteforhold, og derfor har du ret i at du skal gør noget ved dig selv, hvis du ikke skal miste din veninde…og især hvis du ikke skal døje med den slags problem resten af dit liv.
Man kan som sådan ikke styre sine følelser, men man kan dog godt styre hvordan man reagere på dem. Derfor må du lære acceptere at du har de følelser du har og at du er jaloux anlagt, men du skal ikke opfatte din jalousi dem som "god rådgiver" eller "god ven" som vil dig noget godt, men tværtimod meste som en slags svaghed, på samme måde som hvis du havde en svag knæ eller et dårligt syn. Du skal tænke :"jeg ved godt at du er her og jeg kender dig godt, men du skal ikke få lov til at styre mig eller begrænse mig og jeg skal nok arbejde så jeg opnår de ting jeg vil på trods af dig".Så, når du kan mærke din jalousi, skal du arbejde på at tænke noget i retning af :"ok, jeg kan godt mærke dig, men jeg ved at du ikke vil mig noget godt".
På en helt anden plan vil jeg også gerne fortælle dig at livet er en konstant bevægelse, en konstant forandring: må får ting og man mister ting fra den dag man bliver født til den dag man dør. Hvis du ikke kan acceptere den konstant forandring og prøver at stoppe den bevægelse, vil det være det sammen som at prøve at stoppe livet: det er både forkert og så kan du være helt sikker på at du vil ende med at tabe kampen. Så, vær parat til at miste din veninde…og vær åben for at få nye veninder i dit liv.
Held og lykke med dine gymnasieår
Eric