Pige / kvinde45 år
Hej,
Jeg har været sammen med min mand i 14 år og sammen har vi to børn. Jeg ved at min mand har haft en lidt vild ungdom med stoffer og techno fester med fart på, men det er altid noget der har været omtalt i datid. I dag er han er dygtig forretningsmand og jeg troede det med stoffer var et long gone kapitel. Jeg har altid været i mod stoffer af en hvilken som helst art, så jeg blev fornylig noget chokeret da jeg fandt ud af at han stadigvæk tager coke når han fester med hans venner, et par gange om året siger han. Fandt også ud af at han gennem de sidste 4 år har mikrodoseret psykedeliske svampe i det skjulte.
Han har ikke selv fortalt mig det, men jeg fandt selv ud af det ved et tilfælde. Jeg er i kæmpe chock over at finde ud af det, mest løgnen, og jeg ved ikke hvilket ben jeg skal stå på. Vi har et turbulent parforhold og han er ofte vred, udadreagerende, bebrejdende (det er i øvrigt også min skyld at han ikke har fortalt mif det – siger han) – og jeg er virkelig på røven over at han har holdt den løgn fra mig.
Mit spørgsmål går på om HVORFOR man tager psykedeliske svampe, hvad får man ud af det? Kan man blive afhængig af det og hvad skal jeg være opmærksom på ift. birvirkninger og adfærd ved både svampene og festcoke? Jeg får en tanke om hvorvidt at det er hans indtag af svampe og coke der gør ham så udadreagerende, bebrejdende mm.
Vh. Asta

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Du er nødt til at finde en du taler godt med og som er god til at lytte til dig. For det her handler om hvad du vil være med til, og hvordan du vil leve med dine børn og en mand der tager stoffer. Der er en der har sagt: ”jeg ved først hvad jeg tænker/mener når jeg hører mig selv sige det”.
En ting der er vigtig, hvis du tager samtalen kunne være at du foreslår han får professionel hjælp.
Du kan nemlig ikke være hans behandler. Du kan være et stoffrit tilbud, som han kan støtte sig op af.
Når du skal have samtalen med din mand, er det vigtigt, at du fortæller hvad det gør ved dig, hvordan du oplever det. Det kan han nemlig ikke sige er forkert, for det er det du oplever og føler. Prøv at være nysgerrig og spørg ind til hvad han får ud af at microdossere og eller tage kokain. Om han altid får de samme oplevelser. Start samtalen med hvad der er hans mål i tilværelsen og hvordan han har tænkt sig at nå dem.
I samtalen skal du ikke sige noget du ikke mener, og hvis du siger noget, skal du være klar til at tage konsekvenserne af dine ord/hans handlinger. Det er derfor du skal finde en at tale med om dine muligheder. I nogen kommuner kan pårørende til borgere der har et for stort rusmiddelforbrug få gratis pårørendehjælp.
Mvh
Flemming