Min datter har i de sidste to år været kæreste med en misbruger. Vi har talt meget om det herhjemme, både med hende og med hinanden. Vi har altid haft et godt forhold til hinanden allesammen med en stor grad af fortroelighed, så som sådan er jeg ikke bekymret for hende. Hun siger selv, at hun ikke selv tager noget, og at kæresten holder stofferne udenfor i nattelivet. Hun har som sådan ikke noget med miljøet at gøre – men hun kender selvfølgelig hans venner. Det tror jeg på. Men nu er rygterne begyndt at gå i nabolaget, og hun har fået et stempel som nakoman og som pusher. Det hele startet af en tidligere klassekammerat, som har fortalt det hjemme, og som ikke giver hende fred. Han opsøger hende på arbejde og spørger om hun er påvirket, og drøner så hjem og fortæller hjemme at han har mødt hende i påvirket tilstand på arbejdet, selv om det ikke er tilfældet. Dette går så videre i idrætsforeningen, i studiemiljøet og på arbejdspladsen. Jeg kan ikke fornægte at det er problematisk, og jeg så helst at hun droppede kæresten, men hun er myndig, og det er hendes valg – Hvad er jeres erfaringer med sladder af den karakter?

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Ja den er svær, jeg må straks tilstå jeg ikke har "svaret" på det dilemma. Min erfaring er dog at det at være åben omkring det, vil være det bedste. Jeg nævner nu 3 ting/muligheder, som jeg ser det. Det er jo ikke sikkert det er brugbart for Jer.
1. Jeres datter kunne tage hjem til klassekammeraten og hans forælder og spørge dem hvad de gerne vil vide, og fortælle det som det er. Det er jo ikke nogen garanti for at klassekammeraten holder op, eller at rygterne holder op.
2. Det er også vigtigt at hun når hun støder på rygterne fortæller sandheden og den samme historie/sandhed hver gang, så vil det sandsynligvis dø ud hen over tid. Rygter og sladder lever jo af ikke at blive konfronteret med sandheden. Nemt og smertefrit bliver det ikke.
3. Så tænker jeg jeres datter har brug for at tale med nogen hun har tillid til og som måske ikke er jer? Så hun kan finde ud af hvad hun selv tænker og mener om hele situationen. Her kunne hun sikkert få hjælp på det lokale rusmiddelcenter.
mvh
Flemming