17 år
Hej brevkasse.
Jeg står i den situation at en jeg for nogle måneder siden havde noget med en som har et misbrug. Vi har ikke noget længere da misbruget begyndte at fylde for meget og jeg fik afvide at han ikke ville stoppe med hashen for min skyld lige foreløbig. Det gjorde mig selvfølgelig rigtig ked af det, men jeg vidste at jeg ikke ville kunne bære at se ham synke så dybt samtidig med at jeg holdte så meget af ham.
Igennem sommerferien er det blevet meget værre.. han ryger hash stortset hver dag, op til flere gange om dagen, tager det såkaldte "emma" rigtig ofte (nogle gange mange dage i træk) og derudover har jeg hørt at han også har taget et stof man bedøver heste med. Jeg har ikke nogle konkrete beviser på dette, da jeg kun har fået snapchats med billeder af det, men disse billeder bliver kun vist et antal sekunder og så kan de aldrig ses igen.
Jeg står så i det problem at jeg ikke ved hvor meget hans forældre ved om alt det her. Jeg ved han er rigitg langt ude og har brug for hjælp (!!), men jeg kan slet ikke se hvordan jeg skulle kunne hjælpe ham når jeg ikke rigtig er en del af hans liv mere. Jeg har snakket med en af hans gode veninder om at kontakte hans forældre, men som sagt har vi ikke noget der beviser hans misbrug. Og drengen lyver hele tiden om alt.
Har du nogen idé til hvordan jeg evt. kan hjælpe eller hvad der er bedst at gøre? Glæder mig til at se dit svar!
Venlig hilsen en bekymret pige.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Jeg synes det er godt du skriver og beder om råd. Jeg tænker det er utroligt vigtigt du gør noget. Du har jo ikke kontakten længere til ham. Det har hans forældre jo og specielt hvis han er under 18 år har de et ansvar for at han får noget professionel hjælp.
Mange der står i din situation siger. "han bliver skide sur og vil ikke tale med mig, hvis jeg siger det til nogen, og jeg vil ikke miste hans venskab" ! – min pointe i den sammenhæng er at hvis du ikke siger det til hans forældre, så mister du ham alligevel, men nu bare til stofferne. Jeg oplever i 99% af tilfældene hvor nogen har sagt det til forældrene at den det drejer sig om bliver glad til sidst, fordi han/hun fik hjælp og støtte. Jeg tænker også det er ligemeget med om du kan "bevise" det. Hans forældre vil jo også have lagt mærke til han har forandret sig. En måde du kan gøre det på, er at sige til din ven at på ….dag inden for en uge, tager du ud til hans forældre og fortæller dem din historie og din oplevelse af hans liv. Så har han mulighed for selv at fortælle dem historien. Det er vigtigt at du i alle tilfælde tager ud og snakker med dem, selv om han siger han har talt med dem.
Så for din egen skyld og ikke mindst for hans skyld tag en snak med forældrene.
Skriv gerne igen hvis mit svar giver anledning til spørgsmål.
mvh
Flemming