Pige / kvinde46 år
Jeg har fundet en lille æske fyldt med små gule piller, uden delekærv og med et L på i min 16 årige søns jakke. Hvad er det han spiser? Håber ikke at det er stoffer da vi desværre har både alkohol og stofmisbrug i familien…. Mvh Trine (en meget bekymret mor)

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære meget bekymret mor.
Tak fordi du skriver og jeg forstår virkelig godt din bekymring.
Det er dog rigtig svært at svare på, hvad det kan være. Normalt vil man blive vejledt af indpakningen. Og det er ikke tilfældet her, gætter jeg mig til. Vi kender umiddelbart ikke til små gule piller, på den beskrivelse du giver her. Det kan både være noget kendt medicin og det kan være piller der er fabrikeret i en garage – altså helt uautoriseret.
Mange unge synes ikke at små piller virker så farlige og gør jo ofte som andre unge gør. Derfor at det altid godt med en voksensnak om det der rør sig og det de er optaget af.
Jeg synes du er nødt til at gå til bekendelse over for din søn og fortælle ham hvad du har fundet i hans lomme. Selvom du måske både er chokeret over fundet og nervøs for hans reaktion, er det vigtigt at du gør dit bedste for at bevare dialogen. Altså at du giver dig tid til at lytte til hans forklaring og oprigtigt undre dig.
Håber du kan bruge svaret, selvom det ikke blev helt konkret ifht. dit spørgsmål.
Bedste hilsner
Lone