Pige / kvinde71 år
Min mand har efter rygoperationer for 12 år siden fået smertestillende medicin. Han har mange bivirkninger:
Kronisk hovedpine, ondt i maven, forstoppelse, opkastninger, ekstrem træthed, søvnløshed, mange smerter.
Han får den her medicin:
Pregabalin to kapsler (150) morgen og aften
Contalgin (10 milligram, depottablet) 1 tablet morgen, middag og nat
Morfin (10 milligram, hurtigtvirkende) 1 tablet ved behov, max 2 daglig. Indimellem tager han dog flere.
Han er efterhånden så syg, at han ligger det meste af tiden. I min optik er situationen helt ude af kontrol. Han mener ikke selv, at det er medicinen, der er gør ham så syg. Vi har ofte skænderier om hans medicinforbrug. Han er blevet et helt andet menneske, og jeg har efterhånden meget svært ved at håndtere situationen. Egen læge udskriver gladelig mere morfin, hvis han beder om det. Findes der afvænningstedet, hvis jeg på nogen måde kan overbevise ham om, at det er vejen frem? Han har to gange i årenes løb forsøgt at slippe af med morfinen, og han har i en kort periode været nede på noget lavere doser. I de perioder kan man i glimt se det mennesker, han engang var. HJÆLP. HJÆLP. HJÆLP. Hvad gør jeg…

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Kære dig
Jeg kan godt læse, at det på mange måder er en svær situation du og din mand står i.
Du skriver, at det er 12 år siden han er blevet rygopereret, så jeg antager at han i alle de år har været forsøgt smertedækket med morfin eller andet. Man udvikler tolerans på smertestillende medicin, det vil sige, at man over år skal have mere og mere, for at være smerte dækket. Det bliver hurtigt som du skriver, en ond spiral af mere morfin, smerter, bivirkninger og en ændret personlighed.
Det forbrug af medicin din mand har skal du tale med egen læge om! Eller skal I overveje et lægeskift for at få nogle nye øjne på. Her kan du fortælle om de ændringer du oplever i jeres hverdag og hvordan, du i glimt ser det menneske, din mand også er når han ikke indtager de mængder af medicin som han får. Det er lægens ansvar at få ham reguleret ned eller evt. indlæggelse/afgiftning for at komme ned i dosis.
I kan også nævne at der er et tilbud i alle kommuner i form af smerteklinikker, der ser mere holistisk på smerter.
Når man kommer til en tværfaglig smerteklinik eller et tværfagligt smertecenter, får man tilbud om medicinsk behandling, samtaler med psykolog og nogle steder også mindfulness. Både patienter og pårørende tilbydes også undervisning i, hvad det vil sige at skulle leve med kroniske smerter. Det er jeres læge der skal henvise dertil.
Hvis det skal lykkes din mand at komme ned i dosis af medicin, er det vigtigt at han selv ser vigtigheden i det og ønsker en forandring, dvs. at det ikke kun er dig der ønsker det.
De bedste hilsner
Løkke