Dreng / mand15 år
Kære Netstof Jeg er meget i tvibl om, hvordan vi dkal takle følgenge: Vi har en dejlig velfungerendr søn på 15 år, snart 16. Vi blev for nyligt opmærksomme på, at han var blevet afhængig af tyggetobak og vi har haft lange snakke om dette. Han vil gerne ud af det ig tager det ikke mere… Siger han i hvert fald og vi har sagt, at vi stoler på ham og at vi ikke kan løse det for ham. Så vi blander os ikke mere i det… Min søn har et rejsekort og jeg hsr undret mig over det stigende forbrug. Har derfor kigget på hans rejsemønster og kan se, at han 3 gange inden for 1 uge har taget tog og metro til Christianshavn st. Og retur 20 min efter. Christiania ligger lige ved siden af og det bliver jeg selvfølgelig lidt bekymret over. Det skal siges, at vi har oplevet, at vores søn ikke altid fortæller sandheden, men vi synes det er vigtigt med tillid og ikke kontrol. Så hvordan hulen kan vi konfrontere ham/spørge ind til dette uden at vi viser at vi kontrollerer hvor han tager hen med toget? Vi har ved køb af snus kunne se at han brugte det samme beløb i en kiosk og da jeg sagde vi havde set dette på hans konto – så skete det ikke igen. Altså han køber kontant. Nu dette med tur til byen + kontant hævninger på.konto. det har han aldrig gjort før. Jeg er bekymret… Men det er jo en balancegang mellem tillid og bekymring. Kan godt læse mig til, at det er noget de unge i dag prøver i langt højere grad end vi gjorde i 80'erne og at man ikke skal gå i panik. Men tre gange på en uge… og hvor hurtigt bliver man afhængig af fx hash? Håber på hurtigt svar orumlrt på, hvordan I synes vi kan tale med ham om dette ig/eller hvordan vi skal takle det. Venlig hilse en bekymret mor

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære bekymret mor.
Tak for dit brev. Jeg kan se at du er meget opmærksom på forholdet mellem tillid og kontrol og bevidst om at unge er eksperimenterende og risikovillige. Det er rigtig godt.
Jeg synes du skal lytte til din bekymring og din undren og tage udgangspunkt i det.
Jeg synes du skal sige din undren højt – præcis som du gør her: du undre dig over stigende forbrug på rejsekortet, derfor tjekker du og undre dig igen over rejsemønstret til området omkring Christiania og at du får fantasier i retning af om han eksperimentere med hash.
Afhængighed af hash og for så vidt også tyggetobak, er ikke noget der skeer fra den ene dag til den anden. Det kan tage kort tid at tillægge sig en vane og det kan tage flere år at udviklet en egentlig fysisk afhængighed. Det kommer an på intensiteten i forbruget. Men der er også den afhængighed der knytter sig til det sociale – det at tage stimulanser og rusmidler ind i den sociale kontekst og lader det være omdrejningspunktet for fællesskabet. Det er en afhængighed der kommer snigende, fordi fokus er på kammeraterne og det at være vellidt og accepteret.
Så uanset om starten på noget er for sjov, for at vise at man er sej eller fordi man bare godt kan lide det – så tilvænnes man stoffet når det indtages jævnligt.
Jeg synes du skal blande dig – på en oprigtig og nysgerrige måde. Jeg synes du skal udfordre ham på hvordan han håndtere situationerne og hvordan han reflektere over brug af stimulanser/rusmidler.
Det bedste er hvis man kan have dialog i øjenhøjde – dvs. den voksne bevidst ”går lidt ned i knæ” – så dialogen foregår på den unges præmisser og med en tilpas portion tålmodighed.
Bedste hilsner Lone