Jeg har en lille søster på 14 som jeg fandt ud af, for ikke så lang tid siden, ryger hash. Hun har tilsynlaget gjort det i næsten over et år. Jeg er bange for om hun er afhængig af det, eller snart kan blive det? Vores mor ved det ikke og jeg lovede ikke at fortælle hende det, hvis hun ikke snart spørger, for jeg vil ikke have min jul eller min families jul ødelagt fordi at min søster ryger det. Min søster bor på et sikkerheds opholdsted, så ser hende ikke så meget, men da jeg er hendes storesøster så bliver jeg lidt nervøs for om hun snart bliver afhængig af det. Hun siger selv at hun ikke er, men så tænker jeg på om hun selv kan konkludere det.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Nu kan jeg se du har "hængt" i vores system længe, så jeg ved ikke om svaret stadig er relevant, men nu får du det 😉
Den der sidst erkender at han/hun er afhængig, er den unge selv.
Jeg tænker at det bedste du kan gøre for hende, er at sige det til nogen. Så du i det mindste ikke skal gå med den viden du har alene. Hvad I så kan gøre med jeres viden er lidt mere usikkert, men hun har helt tydeligt brug for hjælp.
mvh
Flemming