Jeg skriver til jer da jeg har en kæreste som ryger hash flere gange om ugen og hver weekend tager kokain. Jeg har prøvet flere gange at snakke med ham om at jeg ikke bryder mig om det og at det ikke er godt for ham. Nu er jeg nået til det punkt hvor jeg har svært ved bare at være i det. Jeg fortalte ham at jeg ikke havde det godt fordi hans misbrug var en stor bekymring for mig og jeg havde svært ved at se en fremtid for os og at jeg havde gået og håbet på han bare ville stoppe af sig selv. Han prøver at komme med undskyldninger for hvorfor han gør det og bortforklare eller komme ind på et helt andet emne. Jeg er lidt i tvivl om hvor stort et problem han selv ser det som, da han også mener at han godt kan styre det. Jeg ved han til tider føler skyld over det og han ved også godt det har bivikninger. Jeg vil rigtig gerne støtte ham og hjælpe ham og jeg har prøvet på min måde, men jeg ved ikke hvordan jeg hjælper bedst og hvordan jeg når ind til ham.
Jeg vil så gerne have det til fungere også for hans egen skyld, da jeg kan mærke han er så sløv og træt i hverdagene og ikke rigtig kan tage initiativ til ting eller stilling til noget. Samtidig arbejder han også meget, dog er det ikke ligeså meget her den seneste periode.
Jeg prøver også at vise at jeg gerne vil snakke om de ting der er svære for ham, men det er som om min hjælp ikke er nok eller at jeg måske ikke griber det hele rigtigt an.
Nu holder vi noget tid hver for sig og jeg har sagt til ham at jeg gerne vil have han ender ud i at kvitte hans forbrug i sidste ende og har prøvet at sige det ikke skulle være fra den ene dag til den anden. Men han bryder sig ikke om dette ultimatum og han kan ikke forstå hvordan det kan påvirke mig.
Jeg skriver mine følelser og tanker ned omkring ham og mig og jeg er lidt i tvivl om det vil være en god idé at vise ham dette når vi ses igen, så det vil jeg også meget gerne høre om hvad I tænker
Hilsen en bekymret kæreste

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej bekymrede kæreste
Tusind tak for dit brev, det er tydeligt for mig at mærke, hvor meget du bekymrer dig om din kæreste, jeres forhold og hvad der er bedst for både dig og ham. Jeg tænker derfor, at du allerede har taget et stort skridt ved, at skrive herind og fortælle om dine bekymringer og de overvejelser du allerede har haft.
Jeres forhold
I dit brev nævner du, at du har prøvet at støtte ham, nå ind til ham og hjælpe, men at det er som om det ikke er nok, eller bliver grebet rigtigt an. Jeg tænker i den forbindelse at det er vigtigt, at du ikke indtager rollen som både kæreste og behandler, da det kan være svært at navigere som begge dele i et forhold, da du risikerer både at være en hjælp og samtidig hans dårlige samvittighed på de dage, hvor han måske falder i eller den periode, hvor han endnu ikke er stoppet/har reduceret sit forbrug.
Du nævner, at du gerne vil hjælpe ham og have det til at fungere for hans skyld, idet han er sløv og træt i hverdagene, samtidig med, at han ikke tager initiativ eller arbejder lige så meget som han gjorde engang. Jeg synes det er rigtig godt, at du er der for ham og gerne vil støtte ham. Det er desværre svært at hjælpe dem, der ikke vil hjælpes. Du kan ikke bestemme over ham og fortælle ham, hvilke beslutninger han skal tage omkring sit liv og sit forbrug. I stedet kan du fortælle ham, hvilken slags forhold du ønsker, hvordan du ønsker både din og jeres fremtid skal se ud – gerne sammen, men at han er nødt til, at beslutte og vise, hvorvidt han ønsker at være en del af jeres fælles fremtid. En fremtid som I begge kan være i, hvilket er vigtigt, idet du nævner, at du har svært ved at være i det/forholdet og svært ved at se en fremtid sammen. Det vigtige i denne situation er, at du ikke kun vil hjælpe ham for hans skyld, men at du husker at tænke på dig selv også. Tænke på hvad du har brug for og hvordan du ønsker dit liv og fremtid skal se ud, både med ud og uden ham i det.
I slutningen af dit brev nævner du, at du har skrevet dine tanker og følelser ned omkring din kæreste, hvilket du er i tvivl om, hvorvidt du skal vise ham. Jeg tror det er vigtigt, at du gør op med dig selv, hvad du håber på, at få ud af, at vise ham dine tanker og følelser. Er det fordi du gerne vil have ham igen? Er det fordi du gerne vil vise ham, hvordan du har det? Eller noget helt tredje? Du nævner, at I på nuværende tidspunkt holder pause, hvilket du håber resulterer i, at han kvitter sit forbrug. Det er derfor vigtigt, at du overvejer, hvilken reaktion du håber på at få fra ham og derefter, om du er klar til, at han eventuelt ikke reagerer på den måde du håber eller, at visningen af dit skriv ikke virker efter den hensigt du håber på.
Ultimatum
I dit brev nævner du, at du har stillet ham over for et ultimatum, men at han ikke forstår, hvordan det påvirker dig. Først og fremmest er du nødt til, at gøre op med dig selv, hvorvidt du er klar til, at stille ham over for et aktivt valg og derefter om du er klar til, rent faktisk at overholde det og stå fast ved det efterfølgende. Du nævner ikke, hvilket valg du har stillet ham over for, men ud fra dine beskrivelser af jeres situation, tolker jeg, at du ikke vil gå tilbage til ham, hvis ikke der sker en markant ændring, hvilket jeg håber er rigtigt forstået. Du er derfor nødt til, at gøre op med dig selv, hvorvidt du vil og kan overholde de krav og ønsker du har til ham og derved tage et aktivt valg på jeres vegne, alt afhængigt af, hvilket valg han ender med at tage eller hvilken ændring der sker eller ikke sker. Du risikerer, at være nødt til, at tage et aktivt valg på jeres vegne, afhængigt af hvilke handlinger han foretager sig eller ikke foretager sig.
Fremtiden
I brevet fortæller du, at I har prøvet at holde noget tid hver for sig, hvilket du håber ender ud i, at han kvitter sit forbrug. Du skriver samtidig, at han kommer med undskyldninger, bortforklarer eller skifter emne, når du prøver at snakke med ham, men at han samtidig godt ved, at hans forbrug har nogle bivirkninger og at han føler skyld. Jeg tænker derfor, at det vil være godt for jer, at få snakket om, hvilken forandring du ønsker at se, hvordan du ønsker jeres fremtid og forhold skal se ud sammen og herefter, hvorvidt han ønsker at være en del af din og jeres fremtid, førend I finder sammen igen.
Ud fra dit brev, hvor du skriver at han ryger hash flere gange om ugen og tager kokain hver weekend, tænker jeg at du kan han foreslå ham at tage kontakt til sit lokale rusmiddelcenter, hvor han kan få professionel hjælp og behandling for sit forbrug. I et forhold, kan det være svært hvis den ene part både skal agere behandler og dårlig samvittighed. I stedet kan du tilbyde ham, at være en del af hans stoffri fremtid, idet flere unge der går i behandling, risikerer at mangle nogen i deres omgangskreds, der ikke bruger rusmidler.
Jeg kender desværre ikke den rigtige løsning eller det rigtige svar i denne situation, men jeg håber du kan bruge mine svar og overvejelser til, at finde den bedst mulige løsning for både dig og jer. Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du har lyst eller får brug for det.
mvh
Flemming