Pige / kvinde18 år
Hej Jeg har en veninde der er afhængig af hash, hvilket har ledet til mindre misbrug af andre stoffer såsom amfetamin. Jeg har kendt hende nærmest hele mit liv, og hun betyder virkelig meget for mig, derfor er det virkelig hårdt, når jeg kan se, at hun falder dybere og dybere ned i et hul. Begge hendes forældre har også et misbrug til hash, de deler endda deres hash med hende, og har ordninger om hvornår hvem køber noget nyt. Jeg har prøvet utallige gange at lytte til hende, og forstå hvorfor hash spiller så stor en rolle i hendes liv, og hvorfor at stoffer er det eneste der gør hende glad. Hver gang jeg prøver at lytte og forstå eller bare snakke med hende om det, bliver hun enten irriteret, stum eller snakker omkring hun gerne vil ud af misbruget men ikke kan. Jeg har mange gange tilbudt hende at tage med hende til lægen, kontakte en konsulent og/ eller et misbrugscenter, men hver gang siger hun nej, og at intet af de overstående kan hjælpe hende. Hendes misbrug er også begyndt at påvirke mig negativt, hun lyver en del, og kommer med dårlige undskyldninger, samt nogle gange giver mig dårlig samvittighed over at jeg prøver at hjælpe hende (hun mener at hash og andre stoffer er det eneste der gør hende glad, og at hvis jeg var en rigtig veninde ville jeg acceptere det og støtte at hun gør det, hvilket jeg ikke kan, da jeg kan se, at hun skader hende selv og mindsker hendes livskvalitet). Hun har ikke haft et arbejde eller startet på nogen form for uddannelse siden at hun gik ud af folkeskolen, det er 3 år siden nu, efter min forståelse har hun ikke energien til det, pga hun fortrækker at ryge fremfor at skabe en fremtid. Jeg har flere gange tilbudt hende at jeg vil hjælpe hende med at skrive en ansøgning og finde et arbejde, og det går hun med til, men hver gang jeg prøver at sætte det i gang, forventer hun at jeg laver det hele for hende, ellers siger hun at hun er for træt eller ikke magter. Hvad skal jeg gøre? jeg føler at jeg mister min bedste veninde, og jeg har svært ved at stole på hende, samt snakke med hende når jeg er bekymret eller bare gerne vil vide hvordan hun har det. Kan jeg hjælpe hende? eller skal jeg trække mig væk?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære Veninde
Tak for dit brev. Du er godt nok en god, velmenende og ihærdig veninde. Og en veninde der er kommet på overarbejde.
Du fortæller, du kan se din barndomsveninde synke dybere og dybere i et hul af misbrug og mistrivsel og at det bestemt ikke er rart at være vidne til. Du har lyttet til hende og prøvet at hjælpe hende med jobansøgning og sikkert også en masse andet. Du har gjort hvad der er i en jævn-aldrene venindes magt, så nu skal du passe på sig selv og ikke påtage dig mere ansvar i den retning.
Så ja, jeg synes du skal trække dig, så længe din veninde ikke har større motivation til forandring. Du kan f.eks. sige til hende, at du holder af hende og at du vil være der hvis hun får brug for veninde-støtte til forandring – men at du nu vil holde op med at få hende til at stoppe sit misbrug, fordi det gør dig alt for ked af det, at det ikke lykkes. Det er ikke sikkert du mister din veninde, men det kan være at du ikke har så meget kontakt med hende i nogle år. Gode venners veje kan skilles i perioder.
Det lyder som om hash er helt almindelig i hendes familie, derfor er det måske ikke muligt for din veninde at ændre noget uden familien på en eller anden måde er med.
Du fortæller ikke om du har talt med dine forældre eller andre voksne om din bekymring. Men det vil jeg anbefale dig at gøre og så er jeg sikker på, de vil tage over og de vil vide om der f.eks. skal laves en bekymringsskrivelse til kommunen.
En bekymringsskrivelse vil informere kommunens hjælpepersoner om at være opsøgende og nænsomt hjælpsomme ifht. din veninde og hendes familie. Jeg tror at den hjælp der skal til her, måske kræver en indsats for hele familien og nogle professionelle mennesker. Du er en meget omsorgsfuld veninde, men du kan ikke løse problemet her. Så en god veninde er også hende der kontakter voksne og beder dem tage sig af problemet. Bedste hilsner Lone