Pige / kvinde32 år
Hej,
Min kæreste som jeg har set i længere tid, ryger hash for at få ro i sit hoved og som smertedæmpende, da har han flere forskellige skavanker.
Vi bor ikke sammen og har ikke børn sammen, dog har jeg et barn fra tidligere forhold.
Min kæreste er tidligere blandingsmisbruger, og mener derfor han har styr på sit forbrug fordi han kender sine grænser, signaler mv.
Jeg er alligevel bekymret for vores fremtid sammen. Jeg har sagt at vi ikke skal bo sammen og at det aldrig skal komme i nærheden af mit barn. Hvilket han respektere.
Men når vi snakker generelle holdninger om det at have et alkohol- og eller stof forbrug, så ser vi meget forskelligt på det. Han mener at så længe børnene ikke ser det, ikke mærker at den voksne er påvirket og at den voksne kan forsørge og sørge for barnet/børnene, så er det ikke et problem at de voksne har et forbrug af alkohol eller stoffer – hvils det hjælper den voksne til at have det bedre – og den voksne derfor ligefrem kan være en bedre mor/far for barnet.
Min mave fornemmelse siger mig at det er helt off – men jeg kan faktisk ikke finde argumenterne herfor. Så kan I hjælpe mig.
Hvorfor er et alkohol- /stof(mis)brug egentlig et problem – hvis det er et problem?
Med venlig hilsen
Charlotte

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej kæreste til hashryger
Tak for dit brev. Hvor er det godt du er opmærksom på problemet og hvor er det godt du spørger. Tak til din mavefornemmelse som holder dig fast i den sunde fornuft.
Et menneske der bruger rusmidler dagligt og argumenterer for at det er helt i orden og at det ikke går ud over andre, har faktisk ikke øje for andre end sig selv og sine behov. Derfor forsøger den misbrugende ofte at manipulerer med den ”sunde” fornuft og har ofte mange forklaringer på hvorfor det lige præcis er godt for ham. Og der kan selvfølgelig være gode forklaringer, men ved daglig eller ugentlig brug af hash vil man være konstant kronisk påvirket. Og dermed have et sløret sanseapparat. I forhold til alkohol og andre stoffer er der tidsrummet hvor man er skæv eller fuld og derefter er der tiden hvor kroppen og psyken skal komme sig. Et menneske der indtager sansestimulerende stoffer er ofte mere opmærksom på sig selv end på andre. Det betyder også at megen opmærksomhed går i retning af hash, alkohol eller andre stoffer og det at ”blive dækket ind” (stof-tilfredsstillet).
Børn har supergode sanser som opfatter når voksne opfører sig anderledes, når adfærd og ord ikke stemmer overens som f.eks. når der skjules hemmeligheder. Børn er børn og afhængig af voksne omsorg og evne til at skabe tryghed. Børn er loyale og vil indrette sig så mor eller far er glade. Så når børn udsættes for utryghed, uforudsigelighed, når barnets basale behov ikke prioriteres – føler de afmægtighed. Det betyder at barnet kan tvivle på egne oplevelser og følelser, tvivle på sin egen værdi (selvværd), og de kan være i risiko for at udvikle angst og andre forstyrrelser.
Det har vældig stor betydning for et barns udvikling at de prioriteres, bliver set, hørt og forstået og at grænsesætningen er passende.
Lyt til din gode mavefornemmelse, den lyder helt intakt.
Bedste hilser Lone