Pige / kvinde28 år
Hej,
jeg har været sammen med min kæreste i snart 11 år og vi har to dejlige børn sammen. Probelemet er at min kæreste ryger hash dagligt, og han siger tit at han skal stoppe, men gør det aldrig. Han ved godt selv, at han har et misbrug, men jeg tror at det er svært for ham at tage det næste skridt. Han røg hash og tog stoffer inden vi fandt sammen, men jeg hjalp ham med at stoppe med at tage stoffer., da vi fandt sammen. Han har dog været faldet i et par gange, men det er en del år siden nu. Jeg er dog bange for at han stoffer bag min ryg, da han sover hele dagen væk, når han har været ude med vennerne, og har læst en besked om en kammerat kunne hjælpe med "den gode" . med hensyn til hash ved jeg at det er så nemt at få fat i det, da man kan bestille det på nettet samt snapchat, da de opretter profiler man kan skrive til.
Han bliver hurtig irriteret og negativ, ligemeget hvad man gør eller siger. Man ved aldrig hvilket humør han er i.  Han kan aldrig se det fra min side af, når vi bliver uvenner men kun hans egen. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Venlig hilsen
en meget frustrende kærste.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære frustrerede kæreste
Tak for dit brev. Hold da op, det lyder belastende at være i. Hvor dejligt for ham, at du tidligere har hjulpet ham med at stoppe med stofferne. Rigtig godt. Jeg tænker at du dermed også kender og genkender de adfærdssignaler der fortæller at han formentlig har gang i stofferne igen, i en eller anden grad.
Du fortæller at hans adfærd er uforudsigelig og negativ og at han mest har fokus på sit eget velbefindende. Det er ikke så godt, og slet ikke for børn. Du gør sikkert hvad du kan for at skærme børnene, men børn ser og hører mere end voksne tror og især når noget ikke stemmer. Altså hvis børns oplevelser ikke stemmer overens med det der tales om.
Jeg synes du må tale med din kæreste om hans adfærd. Ikke nødvendigvis om hashen og stofferne, men om det at han sover hele dagen når han har været ude, det at humøret ofte er negativt eller uforudsigeligt og noget om måden at være far på og kæreste med dig.
Jeg tænker det kan blive en anden snak, hvor I kan tale om det at være familie og hvordan I sammen gerne vil være det. Fokus på fællesskabet og samlivet. Det vil være en anden snak end at han tager stoffer og skal stoppe med det.
Jeg tænker du må gøre det der er i din magt og det er at tage vare på børnene og dig selv. Beslutte om I skal leve med hans adfærd og misbrug. Du kan beslutte hvad du vil være med til og du kan bede ham søge hjælp, hvis han har brug for det.
Du kan desuden søge hjælp og støtte som pårørende, i det nærmeste Rusmiddelcenter.
Ønsker dig det bedste
Bedste hilsner Lone