Pige / kvinde17 år
Hej,
Jeg skriver da jeg ikke længere ved hvad jeg skal gøre. Min nu ex kæreste har slået op med mig efter 2 år i vores forhold. I løbet af starten røg vi hash sammen men jeg blev hurtigt træt af det. Han stoppede aldrig med at ryge og begyndte også at ekspementerer med andre stoffer. Jeg prøvede i længere tid at overbevise ham om at han skulle have hjælp men hver gang endte det i skænderier. Han har nu slået op med mig fordi jeg havde for stærke holdninger til hans misbrug og ikke ville være en del af det. Jeg ved at han ikke stopper men han har cuttet mig helt af og jeg bruger hvert et vågent øjenlik på at have det forfærdeligt over hvad jeg kunne have gjort eller hvad jeg skal gøre nu.
Mit spørgsmål er om der er noget jeg kan gøre nu?
Hilsen bekymret ex kæreste

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære bekymret ex-kæreste
Tak for dit brev.
Det lyder ikke godt, at du bekymrer dig så meget og at du har det så forfærdeligt pga. hans stofbrug.
Jeg synes det lyder som om du har gjort lige præcis alt hvad du kunne, for at ændre på hans livsstil. Det lyder også som om det helt og fuldstændig har været hans valg at stoppe kæreste-forholdet, netop med begrundelse i at han ikke vil hører på ideer til livsstilsændring.
Han vil ikke ændre på noget – og så er det ude af din magt at gøre mere.
Jeg er sikker på det bedste du kan gøre nu, er at tage dig af dig selv. Du må kæreste-sørge over tabet af jeres forhold og så skal du slippe bekymringerne om hans adfærd. Det er hans eget ansvar. Hvis din ex-kæreste skal lave livsstilforandring, er det sådan, at det er nødvendigt at det er hans ønske og hans behov for forandring. Ikke dit. Du kommer på en umulig opgave og på overarbejde og han kan ikke høre hvad dit budskab er.
Når du er klar skal du leve livet ud fra de værdier der er vigtige for dig. Og du skal vide at du har gjort hvad der var i din magt da du havde indflydelsen.
Ønsker dig alt godt. Bedste hilsner Lone