Pige / kvinde22 år
Hej! Jeg faldt for nyligt i snak med en gammel ven igen, og han fortæller mig i alt fortrolighed han er ved at blive clean efter et hashmisbrug på lige omtrent en 3 år. Han har i dag været på en institution i 10 dage i Fredensborg, og er blevet forlænget en uge. Men han er bange, bange for at når han kommer hjem i vante omgivelser at han ikke kan sige nej til hans lille djævel på han skulder som vil have stoffer. Der er intet jeg hellere vil end at hjælpe ham så godt jeg overhoved kan, men jeg ved ikke hvordan. Han har altid været en indelukket mand, aldrig rigtig snakket om hans følelser, og har haft svært ved at række ud når behovet har været der. Jeg har fortalt ham jeg altid kun vil være et kald væk, men er der noget jeg kan gøre for ham for virkelig at hjælpe ham på vej? Noget jeg måske ikke allerede gør eller har tænkt over? – P

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Det lyder fantastik, at din ven har taget kampen op mod sin ”indre lille djævel” og er på vej mod et nyt clean liv. At din ven har været ærlig overfor dig og fortalt, hvad han har været igennem er noget af en tillidserklæring.
Husk altid, at ansvaret for, at forblive clean er hans egen. Der er ingen tvivl om, at det at komme hjem efter, at have været i afgiftning og blevet stoffri er noget af en rejse i sig selv og en del af den rejse er også at komne hjem og dermed også frygten for, at de gamle vaner overtager hverdagen igen.
Så et nyt aktivt liv evt. med skole eller job og noget tid med en god ven der er tillid til. Måske I kunne lave noget sammen, spisning, cafetur eller andet der har jeres interesse.
Det altid være nemmere for ham at ringe til dig, hvis der i forvejen er aftaler om, at mødes sådan, at det bliver et fælles ansvar at holde kontakten og ikke kun, hvis der bliver udfordringer med, at forblive clean.
Jeg vil ønske jer begge to et forsat smukt venskab