Pige / kvinde14 år
hej, jeg kommer fra flyvesandet efterskole 8 klasse og ville gerne spørge om noget?
jeg har et projekt om stoffer og misbrug og ville gerne spørge om det var muligt at du kunne svare på nogle spørgsmål.
-ødelægger det ens familie at have en familiemedlem i misbrug?
-hvad gør man hvis der sker noget som fx et overgreb på grund af stoffer?
-bliver det nogensinde det samme igen som det var før misbruget eller er familien ødelagt selvom man kommer ud af det?
-er det en god ide' bare at cutte personen ud af ens liv eller skal man blive og hjælpe?
på forhånd tak.
hilsen 8 klasse

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære 8. klasse
Tak for dine spørgsmål. Det er nogle rigtig gode spørgsmål du stiller og jeg tænker at du næsten også selv svarer på dem, når du tiller spørgsmålet om det ødelægger ens familie. Så svaret er, ja, det ødelægger ofte noget i relationen og ja, det kan gøre samværet i familien utrygt og uforudsigeligt. Du kan læse mere om det på https://dedrikkerderhjemme.kk.dk/ og  http://www.dr.dk/tvaers/stoffer-og-hash
Du spørger om en familien kan blive det samme efter misbrug, som før og det er bestemt muligt. Men det kommer jo an på hvordan man er til at forstå, at bruge sine erfaringer og tilgive
Hvis der skeer sådan noget som overgreb pga. stoffer, skal man gøre det samme som hvis det var overgreb uden stoffer OG det er at tage kontakt til en voksen der kan hjælpe en med at vurderer situationen og hjælpe med at gøre det der skal gøres.
Held og lykke med opgaven.
Bedste hilsner Lone