Pige / kvinde50 år
Hej. Jeg er i vildrede. Min søn på 26 år, der pt. bor hjemme, ryger hash. Jeg har i flere år spurgt ham om det, hvor han har benægter. I går gik jeg til ham igen og sagd at jeg kunne lugte hash og han tilstod. Jeg ved at han har røget i flere år. Min bekymring går på, at han ryger hash og dagen efter kører bil. Han er i lærer hvor han også kører bil og bruger store maskiner. Jeg ved han er voksen og jeg ikke kan bestemme over hans liv, men jeg er så bekymret. Han passer sit arbejde, men han svinger meget humørmæssigt, fra irritabel, vred til imødekommende og rolig. Umiddelbart tror jeg han har røget i 6-8 år, dog ikke hver dag, men typisk flere gange om ugen. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham?
vh. Marianne

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Det er svært, som pårørende, kan du ikke behandle, du kan måske være et forstyrende led, der stiller "dumme" spørgsmål. Jeg tænker at det vigtigste er at bevare din gode relation til ham. Jeg tænker at det der måske vil virke er at tale om hans ønsker og drømme i tilværelsen. Fordi han måske hen af vejen kan erkende/indse at hans drømme og tanker om et liv ikke hænger sammen med at ryge meget hash. Det er dog vigtig at det ikke er dig der laver den sammenhæng, for så vil han bare sige han har styr på det.
Hvis du vil tale med ham om hashen. Kan du sige du har brug for at forstå hvorfor han ryger. Du kan spørge om:
• hvor tit han ryger?
• holder han pauser?
• hvordan virker det?
• virker det altid på samme måde?
• hvornår startede han?
• hvad godt gør det for ham?
• hvordan ryger han det? (joints, bong)?
• hvad er det han ryger?
Hvis du vælger at tale om hashen, så skal du gøre det uden bagtanker, altså du skal være nysgerrig, og ikke spørge på en måde, så han får en ide om at du gerne vil have ham til at stoppe.Altså ingen ledende spørgsmål. Giver det mening?
Du kan jo som sagt ikke bestemme over ham. Du kan bestemme over dig selv. Du kan for eksempel sige at hvis han vil være sammen med dig, så skal han ikke være skæv eller have røget. Hvis han vælger at holde en pause, så vil du også gerne støtte ham hvis han har et ønske om det. Her er det vigtigt at du ikke siger noget du ikke mener, og at du vil føre de evt. konsekvenser du sætte op ud i livet. Ellers skal du lade være. Hvis du siger noget og gør noget andet, så mister du troværdighed.
Så som pårørende er det rigtig svært. jeg håber ovenstående har givet dig noget. Ellers skriv igen.
mvh
Flemming