Dreng / mand20 år
Min søn på 20 år ryger Hash. Jeg er ikke helt klar over hvor meget, men har en fornemmelse af det til tider er ret ofte, i perioder tror jeg det er hv'er dag? Ellers en til to gange om ugen? Han vil godt stoppe, men kan ikke, da han endnu ikke er stoppet. Vi er syv sind, vi (forældre mener, han skal have hjælp) det er han ikke meget for. Har du et godt råd til, hvordan vi får ham overbevist om, han har brug for hjælp? Jeg synes det er svært at finde rundt i hvilken hjælp der er.
på forhånd tak.

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Kære forældre.
Mængden af hvor meget han ryger er ikke det vigtigste, men den negative indflydelse det har i hans hverdag har.
Det kræver ofte mange tilløb, at lave en forandring af sit forbrug. Både fordi der kommer mere tid og evt. restløshed i dagligdagen, men også fordi man skal håndtere trangen og lære, at sige nej både til sig selv men også til venner.
Jeg vil anbefalede jer, at tage kontakt til det lokale rusmiddelcenter enten for, at jeres søn kan få nogen samtaler, eller at I som forældre, enten sammen eller hver for sig, kan få samtaler om, hvordan I passer på jer selv og støtte jeres søn i positiv udvikling.
Jeg håber, at I fik et svar I kan bruge. Jeg vil ønske jer alt det bedste.
Med venlig hilsen
Løkke