Dreng / mand15 år
Hejsa!
Jeg er en dreng på 15 år der har sammen med mine venner besluttet at vi vil prøve at få vores ven til at stoppe med at ryge hash (Det er alle former for hash)
Men, da vi ikke ved hvordan vi skal starte eller hvordan vi skal slutte tænkte vi det ville være godt at kontakte en ekspert.
Vi ved at han har i et halvt år røget hash men, vi synes det er blevet værre på det sidste.
Det skal lige siges at hans far OGSÅ ryger hash og at han er pænt ligeglad med det han går og laver.
Hans mor ser man IKKE meget til.
Så jeg/vi føler at vi er nød til at sætte en stopklods for hans "hashmisbrug" inden det går over gevind!
Somsagt.. Han har røget i et halvt år nu og han ryger alle former for hash: skunk, klump osv.
Håber jeg har givet dig oplysninger nok da vi ikke rigtig ved mere! 🙂
På forhånd tak for svaret!
Hilsen
Alexander Schmidt

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej Alexander og venner
Hvor er I bare nogle gode og omsorgsfulde venner. I er vel det man kan kalde for rigtige venner, som ikke bare forsvinder når noget bliver svært. Og I er venner der er så kloge, at I søger mere viden om den udfordring I vil tage op. Stor respekt for det.
Det lyder på det du fortæller, som om hash er noget jeres ven er vokset op med. Det betyder, at for ham er det helt almindeligt at ryge hash, måske næsten noget der gør, at han har noget sammen med sin far. Det lyder også som om jeres ven har nogle opvækstvilkår som er forbundet med følelser af savn ifht. sin mor. Det er ikke let som ganske ung at skulle kunne tåle og håndtere den slags følelser. Hash dulmer følelser, så det kan være en af årsagerne til at jeres ven ryger hash.
Når man ønsker at fortælle en ven at man er bekymret for hans adfærd, er det en god ide´ at holde sig til det man helt konkret ser. Altså hvis det I ser f.eks. er: – at han ofte ikke kommer i skole, – at han søger andre venner end jer der ikke ryger, – at han er begyndt at gå i tøj der signalerer et bestemt tilhørsforhold, – at han ikke kommer til det I aftaler osv. I skal fortælle ham at det bekymre jer, fordi I kan se han forandre sig. I skal fortælle ham at I gerne vil være hans venner, når han ikke ryger hash. I skal med andre ord tage udgangspunkt i at I rigtig gerne vil ham. Inviter ham til at lave noget sammen med jer og vær tålmodige.
Det var lidt gode råd til hvordan I kan gribe det an – helt konkret som venner.
Jeg synes dog også at I skal kontakte en eller flere voksne, som I kan drøfte jeres bekymring med. Det kan være så alvorligt for jeres ven, at han har brug for voksen og professionel hjælp, ikke kun til problemerne omkring hash, men til det at være 15 år og ikke have god kontakt med hverken mor eller far.
Håber dette kan hjælpe jer på vej.
Bedste hilsner
Lone Walsøe