Pige / kvinde45 år
Jeg har i noget tid været meget bekymret for min 13 årige datters markante adfærdsændring.. Har hørt hun skulle være hos den lokale pusher og hentede hende desværre der oppe i aftes.. Hun nægter at være påvirket, men de sidste 14 dage har hendes pupiller været konstant store.. Hvad gør jeg..? Er magtesløs og kørt helt ned.. HJÆLP HJÆLP

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære Mor
Tak for dit brev. Det lyder sørme ikke godt, at du er kørt helt ned – det kan lyde som om der noget der har stået på en tid, noget der har været svært og udfordrende for længe. Du er nødt til at få hjælp til at håndtere denne situation, både for din og for din datters skyld.
Jeg forstår din bekymring – din datter er kun 13 år og besøger den lokale pusher. Du har lagt mærke til en adfærdsændring og at hun har virket påvirket. Det er ikke godt.
Du skal kontakte familie-afdelingen i din kommune, bede om hjælp. Og du skal kontakte din datters lærer og tale med dem om at få sendt en underretning til kommunen. Du kan også kontakte de lokale SSPére – de er ofte ret godt orienteret om det der rør sig blandt unge.
En underretning er en besked til kommunen om at I to har brug for hjælp. Og ikke som nogen fejlagtigt tror, en anmeldes om at barnet skal fjernes.
Hvis der er andre omkring dig der også er bekymret, så få også dem til at sende en underretning. Det kan være en stor fordel at flere skriver.
Der er et søgefelt på kommunens hjemmeside, skriv: underretningså og der vil komme noget frem om underretnings-pligt osv. og der kommer en konkret mailadresse man kan præcis til dette her. Det skulle være til at gå til.
Ønsker dig mod og overskud til at søge mere hjælp.
Bedste hilsner
Lone Walsøe