Pige / kvinde52 år
Min søn på 24 er et sted i hans liv hvor han har brug for hjælp til misbrug . Efter en lang samtale på hans intivativ giver han klart udtryk for misbruget har taget styringen over hans liv . Han har angstanfald og har måtte sygemelde sig fra sit studie. Han er i netværksgruppe for misbuger ,jeg  er bekrymret for det desværre ikke er tilstrækkeligt , hvad skal der til før man som ung kan få et behandling tilbud her er det tænkt evt bosted . ? Vh Helle

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære Helle
Tak for dit brev. Som jeg læser dit brev, så er din søn i behandling i et gruppetilbud. Håber det er rigtigt forstået?
Et behandlingstilbud vil altid vurderes individuelt, så det der er bedst for den ene ikke nødvendigvis er godt for en anden. Det vil dog for de fleste altid være en forandringsproces over tid, en proces hvor man øver sig i nye mestringsstrategier og ofte skal man tillige lave sig erfaringer i tilbagefald. Det kan af og til udfordre de pårørende som har været bekymret længe.
Især for unge mennesker har vennerne stor indflydelse på livet. Det betyder at det at komme væk, og blive clean på et opholdssted sagtens kan være en god løsning, mens det at komme tilbage kan være vældig svært. Vi ser ofte tilbagefald, når unge kommer tilbage til det vante miljø. Det kan derfor være en rigtig god ide´at gøre sig clean, mens man er "hjemme", fordi man samtidig lære sig nye strategier. F.eks. begynder at gå til fodbold og etablere nye venskaber. På den måde vil man forankre en ny livsstil.
Det kan være en god ide´for pårørende at blive klædt på til den forandringsproces den unge er i gang med og langt de fleste behandlingssteder har tilbud til pårørende. Det handler ofte om at dele viden – dels fra behandlernes side om processen, men også om at lytte til de pårørendes oplevelser. Så jeg vil virkelig anbefale jer at søge vejledning på det konkrete behandlingssted.
Håber du kan bruge svaret, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Bedste hilsner
Lone