Pige / kvinde15 år
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har gået på efterskole i nogle månder, men er efterfølgende droppet ud. Før jeg tog på efterskole havde jeg ikke den fjerneste ide om at skulle begynde på det med rygning, snus og især ikke indtagelse af rusmidler. Dette ændrede sig så, da jeg begyndte at snakke med nye mennesker og fik nye veninder tæt ind på livet.
Jeg har igennem alle mine teenage år haft det utroligt hårdt og hvad det angår har jeg bekæmpet alt det ved at cutte.
Da jeg hørte om at dem på efterskolen, som jeg uheldigvis var begyndt at omgå mig med havde gang i den slags følte jeg mig utroligt udenfor, når jeg ikke var en del af det, for så gik de lige en tur ud for at ryge og sådan. Det var utroligt ensomt bare at sidde der for sig selv og vente på at de kom tilbage.
Derfor ville jeg vise mig som en anden og derfor prøve nogle af disse ting. Derfor startede jeg stille ud med smøger. Få uger efter en del snus. Få uger efter hash og dernæst Lsd. Der gik faktisk kun en uge, hvis ikke fire-fem dage imellem.
Jeg er utroligt bange for at denne periode på de her 4 måneder, hvor jeg har indtaget snus, røget smøger/hash og taget en smule lsd vil påvirke mit helbred alvorligt. Jeg vil utroligt gerne stoppe og man kan sige at jeg kun af afhængig af smøgerne ellers har alt det andet jo bare været til de stunder, hvor man har "hygget" sig med pigerne.
Jeg følte ligesom at ved at indtage de her rusmidler, så kunne jeg smide alting tilbage og være ligeglad. Det føltes ikke engang godt, for på samme tid ødelagde jeg mig selv utroligt meget. Jeg gjorde mig selv til noget jeg faktisk aldrig havde forstillet mig at jeg nogensinde skulle være eller blive.
Jeg er bange for at falde tilbage til disse dårlige vaner fordi der er andre ting i min hverdag der præger mig.
Hvad kan jeg gøre?
ps. Jeg er en taber og har ingen venner nu

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Hej
Tak for din mailJ
Det lyder bestemt til at du har det svært og ikke har haft god start på efterskolen og som desværre har haft et træls forløb for dig.
Du beskriver meget godt det som mange unge oplever, når de kommer på efterskole. Nemlig at det kan være svært at indgå i de fællesskaber der er når man er sammen 24/7 og specielt hvis man som du beskriver er ikke ryger.
Du ville gerne være en del af det fællesskab og følte at for at du kunne det, var du nødt til at deltage i det de andre unge gjorde. Du beskriver dog også at du godt er klar over at det ikke var det rette for dig og sidder nu tilbage med en frygt for om du har gjort skade på dit helbred.
Du skriver at du ”kun” er afhængig af smøgerne og det andet har været i de stunder hvor du hygger med pigerne.
Cigaretter og snus er ikke gode for helbredet og kan have mange bivirkninger, som vil kunne være en faktor ved eks. kræft, blodpropper, nedsat frugtbarhed o.a.
Lsd kan give ekstreme humørudsving, tankemylder og vrangforestillinger, samt kan det give flash back, selv efter lang tid hvor man ikke har indtaget det.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg at du er modig, at du er bevidst om at det du har gjort ikke er godt for dit helbred og din udvikling og at du derfor skriver til Netstof. Det kræver mod at gøre det. Godt gåetJ
Mit råd til dig, vil være at du skal tage kontakt til din kommune. Du vil kunne finde kontaktoplysningerne her på Netstof, under fanen find hjælp. De har et tilbud til unge under 18 år og vil kunne hjælpe dig i forhold til eks. samtaler/behandling.
Jeg ønsker dig alt det bedste og pas godt på dig selv.
Skriv endelig igen, hvis du har flere spørgsmål:)