Spørgsmål i Brevkassen d. 15.9.2021

Tinnitus efter MDMA

KategoriFeststofferFuckupsKonkrete bekymringerKrop og sundhedMDMA
Se svar
kommentar

Spørgsmål fraDreng / mand29 år

Hej Henrik

Jeg har siden indtagelse af MDMA for 7 uger siden oplevet synsforstyrrelser, som jeg har kæmpet med lige siden. Efter søgning på nettet har jeg fundet frem til, at der højst sandsynligt er tale om tilstanden HPPD. Jeg kan dog forstå, at det i langt størstedelen af tilfældene er forbigående, og at det kan være forholdsvis længe om at hele. Mine visuelle symptomer er da også aftaget lidt, og jeg forventer, at de er helt væk inden for nogle måneder.

For en uge siden dukkede et langt mere bekymrende symptom dog op, som er tinnitus. Jeg kan se, at tinnitus også kan være en af følgerne ved HPPD og især MDMA-indtagelse. Siden tinnitusen startede for en uge siden, er den slet ikke ophørt. Faktisk er den blot blevet værre de sidste par dage, og jeg har enormt svært ved at sove om natten pga. den. Det er en høj, pibende tone, som jeg mest kan høre i højre øre.

Jeg har været til egen læge og forklaret ham alt. Han er overbevist om, at tinnitusen er pga. tilstoppede øregange, og at det vil gå i sig selv. Da han undersøgte mine ører, kunne han slet ikke se ind i dem pga. for meget ørevoks, så jeg er i gang med at få renset dem over nogle dage og skal til tjek igen i næste uge.

Men jeg er ufatteligt bekymret for, at det er kronisk.

Jeg kan se, at du tidligere har fået to spørgsmål om tinnitus efter MDMA, først i 2016 og igen tidligere i år i april. I 2016 skrev du, at tinnitus er en kendt bivirkning ved MDMA, men tidligere i år skrev du helt modsat, at tinnitus IKKE er en kendt bivirkning ved MDMA.

Hvilket svar er korrekt? Ved du om, om tinnitussen gik væk igen hos dine to tidligere spørgere? Er der noget, jeg selv kan gøre for at få det til at gå hurtigere væk? Eller skal jeg virkelig døje med dette resten af mit liv?

Bedste hilsner
Den bekymrede

Svar fra læge Henrik Thiesen

Hej

I 2016 skrev jeg: ”Der er andre beskrivelser af tinnitus som det du beskriver og tinnitus er en kendt bivirkning ved stimulanser, den gruppe som MDMA tilhører. Nogle beskriver at MDMA fjerner den tinnitus som de allerede har og andre at det bliver værre”.
Så beskrivelserne er forskellige og for nogles vedkommende beskriver de at tinnitus forsvinder efter MDMA. I den seneste tekst skrev jeg blandt andet at der er forskere som har undersøgt om MDMA kan bruges til at behandle generne ved tinnitus men det fungerede ikke.

Hvis jeg skal konkludere noget på det hele og finde en eller anden form for sammenhæng så er det måske at der er nogle som kan få tinnitus efter MDMA. Jeg vil dog stadig mene at det kan være individuelle forskelle i kombination med en toksisk effekt eller tilblanding af andre stoffer i MDMA’en og ikke mindst høj musik som udløser tinnitus.

Jo flere gange man er til fest med høj musik (+ eventuelt høj musik i head-set) jo større er risikoen for tinnitus – hvis man samtidig tager MDMA til festerne vil det stadig være musikken som udløser tinnitus.

Det vigtige når man har fået tinnitus er at ørerne får ro og man holder op med musik på head-set.

Hilsen
Henrik   

0 kommentar

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Pige / kvinde20 år

mdma og skelen

hej havde læst i bl.a. havde nogle læger som rådgivere, derfor spørger jeg her. jeg har taget mdma et par gange i løbet af året, men de sidste to gange har jeg skelet fuldstændig ukontrollerbart. m...
Pige / kvinde28 år

Levertal

Hej. Jeg har fået målt mit levertal (gamma-GT) som desværre var blevet lidt højt pga. mit overforbrug af alkohol (tallet var på 62). Jeg har derfor besluttet mig for at stoppe med at drikke, da det...
20 år

Thc og kokain i spyt test

Hej, jeg blev i dag stoppet i bil og skulle tage en spyt test. Den viste så positiv på kokain og thc, jeg havde taget kokain i går, men jeg delte kun 0.4 gram med en ven. Men for 2 dage siden var v...
Se flere spørgsmål >