Spørgsmål:

Allergi?

Dato: 26.09.2012

Køn: 

Dreng/Mand

Først og fremmest, TAK for det stykke arbejde i udfører, det er dejligt at have et sted at henvende sig.

Hej Henrik, jeg er en fyr på 24 år som i løbet af det sidste år har eksperimenteret lidt med kokain og MDMA(ectasy). Indtil for 3 måneder siden har jeg altid opnået de ønskede virkninger, eufori osv., efter indtagelse af de respektive stoffer. 

Men til en fest, sent på aftenen, får jeg det pludselig rigtig skidt og jeg kan mærke at jeg har taget for meget(kokain), jeg ryster af kulde, har hjertebanken og diarré. Efter den aften har jeg et par gange forsøgt mig med kokain og hash, men med samme udfald som den aften. De efterfølgende gange er ubehaget kommet så tidligt som 10-20 min. efter første indtagelse (streg kokain/hvæs på joint)

Hvad skete der den aften? Hvad med de efterfølgende gange, er jeg syg? Er det en slags allergi, eller er det psykisk, fordi jeg har haft en dårlig oplevelse?

Slutteligt vil jeg stolt understrege at jeg ikke har taget stoffer i to måneder og at jeg ikke agter at gøre det igen... Jeg har lært min lektie og ønsker kun at høre hvad jeg var/er ude for og om min historie giver anledning til bekymring hos dig.

Mvh. Den Flove

Svar: 

Hej

Først undskyld for den lange svartid – jeg har problemer med at få besked om nye spørgsmål.

Der kan ske det når man tager et stof gennem længere tid, at man pludselig får en ændret effekt. Det kan skyldes at man har blandet forskellige stoffer eller alkohol eller det kan skyldes at man har taget det under bestemte omstændigheder som var anderledes – eller simpelthen at man har taget stofferne et vist antal gange og at kroppen / hjernen så reagerer med at få flere bivirkninger i stedet for de ønskede virkninger. 

Vi kender det for eksempel fra antidepressiv medicin som hvor mange får de bivirkninger, i lettere form, som du beskriver og MDMA er jo i realiteten en superlykkepille. 

Så for dig er det lukket land som du jo også skriver – og du kan forvente den samme effekt selvom du venter i årevis.

 

Hilsen

Henrik 

Henriks billede

Besvaret af: Henrik Thiesen