Pige / kvinde22 år
Hej, jeg er en kvinde på 22 år som har svært ved at sige nej til stofferne. For et år siden kulminerede det for mig – min indtagelse af MDMA – og jeg fik angst og depression. Jeg besluttede mig for at droppe mdma, eller i hvert fald holde en lang pause. I den pause har jeg i stedet erstattet det med kokain. Jeg føler mig ikke afhængig, men jeg har svært ved at sige nej hvis jeg får det tilbudt. Specielt hvis jeg drikker alkohol, kan jeg også selv begynde at opsøge stofferne. Jeg vil gerne være bedre til at kontrollere mig selv, og jeg har et ønske om at stoppe – eller i det mindste være i kontrol af mit indtag. Jeg har overvejet om jeg bør søge en misbrugskonsulent eller om der er nogle råd jeg kan prøve at følge. Jeg har indenfor denne måned taget coke 4 gange og hver morgen efter fortryder jeg (pga jeg får det dårligt, og det gør mig deprimeret den dag ) Håber i kan hjælpe eller give mig et godt råd til at blive bedre til at holde mig væk fra det.

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for dit spørgsmål
Du skriver at det kulminerede for et år siden, og du fik konstateret angst og depression. Går du til behandling for det stadigvæk? Hvis du gør er der måske en mulighed for at få mere hjælp den vej!
Du skriver endvidere også at du ikke føler dig afhængig, men har svært ved at sige nej…Hvordan definerer du afhængighed?
Jeg synes det er flot at du har droppet MDMAen,  problemet er bare at du tilsyneladende har erstattet et stof med et andet.
På mig lyder det som om at du er parat til at foretage en ændring i dit liv, og mit råd til dig er at opsøge et Rusmiddelcenter i dit nærmiljø( du kan google det på nettet eller finde det på din hjemkommunes hjemmeside).
I første omgang er det måske en idé at undgå for megen alkohol, da det typisk er når du er påvirket af det at du får trang!
Hilsen
Morten