25 år
Ja som overskriften lyder så er mit spørgsmål kort sagt hvor længe det tager at komme ud af et misbrug? Hvornår er jeg stoffri? Hvornår kan jeg mærke at jeg bliver mig selv igen? Og hvornår vil lysten forsvinde? Det er et stofmisbrug gennem flere år, on and off, der er snak om, primært kokain, men har prøvet lidt af hvert. Jeg har tænkt mig at starte i behandling, men tænker hvad der er bedst og mest effektivt, et kommunalt tilbud, eller er det bedre at søge privatbehandlingshjælp? Min kæreste og jeg snakker om børn. Men hun vil ikke før at hun ved at jeg er 100% ude af mit misbrug. Ved godt det nok er vanskeligt at svare på, men hvornår ville du vurderer at det kunne blive aktuelt? Hvor længe skal jeg være ude af mit misbrug før jeg kan sige at jeg ikke er i et misbrug mere? Jeg har før holdt pauser fra det, men ender altid tilbage i det miljø. Det er også derfor jeg ønsker behandlingshjælp nu. Håber på at du kan hjælpe mig med at blive klogere på mit spørgsmål.

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for dine spørgsmål.
Du har helt ret når du skriver, at det er svært at svare helt konkret på dine spørgsmål. Det er nemlig meget individuelt fra person til person, hvor lang tid det tager at komme ud af et misbrug, hvornår man er stoffri, hvornår lysten forsvinder og hvornår man kan mærke sig selv igen.
Men det er spørgsmål rigtig mange, der vil stoppe et misbrug stiller sig selv, så jeg kan godt forstå du leder efter svarene.
Jeg vil  prøve at hjælpe dig lidt på vej med svar på dine spørgsmål.
Jeg plejer at tale om at der er tre forskellige former for afhængighed. Der er den fysiske, den psykiske og den sociale. Ved ikke om den inddeling giver mening for dig.
Rusmidlerne er forskellige og virker forskelligt på os. Du nævner kokain som et rusmiddel du har taget primært. Det man kan sige om kokain er, at det er meget afhængighedsskabende og abstinenserne kan være ret voldsomme i en periode efter man er stoppet. Derfor vil din lyst til kokain kunne fremstå meget stærk når du stopper.
Abstinenserne fra kokain er ofte en følelse af nedtrykthed, en depressive tilstand, at du mangler energi og du føler dig flad. Så det er meget dit humør og din psyke der påvirkes her.
Grunden til at det kan være så svært at stoppe med at tage kokain er netop den her negative oplevelse af ens humør og psyke. Mange beskriver det som en tilstand der er svær at holde ud og være i.
Her er det godt at have nogle at snakke med, fx. en misbrugsbehandler som du selv nævner, der kan støtte dig i at fastholde dit stop. I kan i samarbejde finde frem til hvad du kan sætte istedet rusmidlerne og arbejde med, hvordan du holder ud, at dit humør er påvirket i den periode du har abstinenser.
Hvornår du føler du er ude af dit misbrug afhænger af flere ting. Hvor længe du har taget rusmidler, hvor stor en del det har været af din hverdag, hvor motiveret du er for at stoppe, hvor meget du oplever dig støttet af dit netværk, om du har noget at foretage dig i hverdagen, om du søger hjælp hvis du oplever fysiske, psykiske eller sociale vanskeligheder i forbindelse med dit stop.
Det er rigtigt vigtigt at du har fokus på at være god ved din krop. At du får spist sundt og sovet ordentlig. Det fungerer for mange at begynde at dyrke noget motion, for at få ro i kroppen og i hovedet.
Du spørger hvilken slags behandling du skal benytte dig af. Det er en vurdring du selv må tage. Dog vil jeg fortælle dig, at du gennem dit kommunale misbrugscenter kan modtage gratis behandling og at der er en behandlingsgaranti på 14 dage- der betyder du er hurtigt igang med et forløb, efter du kontakter dem.
I dit kommunale misbrugsbehandlingscenter har din kæreste også mulighed for at få pårørende samtaler, eller i kan foreslå at komme sammen til samtalerne. Det her med at have været kæreste med en misbruger kan nemlig være svært, og i har måske brug for støtte i jeres forhold når du stopper med at tage rusmidler. Mange par har gavn af at tale om emner som tillid,  det at stole på hinanden igen og det er være kærester, hvor rusmidlerne ikke spiller ind længere.
Det vil også kunne styrke dig og hjælpe dig med at vise din kæreste at du mener dit rusmiddelstop og hjælpe jer til, når du føler dig robust til det, at tale om det her med at være forældre.
Jeg ønsker dig held og lykke med det hele, skriv endelig igen, hvis det giver mening.
Helle