Pige / kvinde25 år
Hej, jeg er en kvinde på 25 år, er enlig mor og tror måske at jeg har brug for noget hjælp?
Jeg er tidliger misbruger af næsten alt undtagen sproyter, har sniffet og røget og spist nærmest alt hvad jeg har fået fat på. jeg startede som ca. 16 årig, kan ikke engang huske rigtigt og det virker som hele den tid (flere år) er uklare for mig også alle mine barndoms år, kan det være pågrund af min konstante rus i lang tid?
Jeg fik min søn som 23 årig og "stoppede" den livstil da jeg fandt ud af at jeg var gravid. det var først 6 uger ind i graviditeten at jeg fandt ud af det, men heldigvis er min søn sund og rask! siden han var født er jeg nogle gange faldet i igen, og der drejer det sig om hash, speed og kokain, jeg holder mig fra alt andet. men når jeg siger ja, tak til en stripe eller et hiv af bongen er det ekstremt svært for mig at stoppe igen og ender med at jeg gør det i nogle uger eller måneder det er ikke før jeg er helt udmattet fysiskt og psykist at jeg sætter en stopper igen og lover aldrig igen, men jeg gør det altid igen.
vil lige sige at jeg er en god mor og får det også tit at vide fra andre, jeg går ikke i byen og fester. er som sagt enlig mor og i øjeblikket har jeg ingen familie omkring mig når de alle bor i et andet land, det er kun mig og min søn her. Jeg studerer på en videreuddannelse, vil ikke give for mange oplysninger når jeg vil være anonym. Jeg har altid som barn været bedst i min klasse, før jeg gav op på alt det fik et misbrug, men kom igennem en gymnasieuddannelse fordi jeg havde nogel søde lærere som ikke ville smide mig ud og gav mig lov at gå op til eksamen i fuldt pensum. dog efter gymnasiet gik det helt galt hvor jeg nærmest var hjemmeløs i et stykke tid uden nogen kontakt med min familie.
Nu prøver jeg virkelig at tage mig sammen og få et godt liv med stabil indkomst, men er rigtig bange for at min hjerne er ødelagt, mit huskommelse er ødelagt og paranoia har lidt af en overhånd på mig nogle gange? hertil har jeg klaret mig noglelunde godt og har bestået alt, men er rigtig bange for at min hjerne er skadet og så vil jeg virkelig have hjælp.
ift. mit misbrug har jeg i det sidste år kun røget hash ind imellem, er flyttet fra mit gamle liv og netværk til Århus helt alene for at komme væk fra alt det og fristelsen af at have let ved at få det. Men nu er det også blevet lidt let at få det her og nogle gange kan jeg ikke modstå.
mit forbrug i dag er en joint om aften når min søn er gået i seng, mens jeg ser tv eller måler. og ikke hveraften. Jeg savner striperne ekstremt meget og det fylder meget i min hverdag. jeg savner det hele tiden. jeg manger overskud og en stripe ville gøre alt meget mere overskueligt.
hvor kan jeg få hjælp og stadig være anonym??
er det min hjerne der har taget skade? hvordan kan jeg få hjælp til det??

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Hvis det er ok for dig, vil jeg gerne begrænse mig til kun at besvare de to spørgsmål du stiller sidst i din mail, selv om jeg synes at det du skriver i øvrigt er meget tankvækkende og godt kunne fortjene nogle kommentarer. Men hvis jeg begynder at tage hul på dem vil det sandsynligvis betyde at der kan gå betydeligt mere end en uge før du får et svar.
Ift at stoppe af sig selv, så vil jeg gerne henvise dig til et spørgsmål (og dets svar)jeg har fået på Netstof d.15.10.11. Kvinden som sendte mig det, skrev til mig for nyligt og sagde at hun synes at svaret var brugbart.
Nu tilbage til dine spørgsmål.
Man kan på nuværende tidspunkt kun få anonymt behandling i to byen: København og Odense. Måske kan du få lidt anonymt rådgivning i Århus, men jeg har lige været på Centret for Misbrugsbehandlings hjemmeside og det virker ikke sådan. For folk som har børn er det næsten det modsat ( se http://cfm.foundry.aarhuskommune.dk/Brugerrettigheder ). Men det er altid relevant at overveje grundigt om den hjælp man faktisk kan få ikke modsvarer den anonymitet man mister.
Og så, mht din hjerne, så er der rigtig mange teorier om hvorvidt hjernen tager eller ikke tager skade af stoffer. Ud fra det jeg ved, så er opløsningsmidlerne (benzin, lightergas, m.m.) rigtige skadelige for hjernen. Indtil videre har den generelle opfattelse været at hashen ikke skader hjernen, men for nyligt har en forskning vist det modsatte (http://videnskab.dk/krop-sundhed/hash-giver-varige-skader-i-hjernen). En enkelt forskning er som regel ikke nok til at gøre at noget bliver sandt…men de modstridende resultater viser lidt hvor usikker viden er på det område.
Endeligt, hvad angår kokain, speed og lsd, så er den tilgængelige viden endnu mere uklar. Man kan f.eks. læse på Sundhedsstyrelsen at kokain giver hjerneskader, men der de ikke skriver hvilken, så virker det ikke specielt troværdig.
Og så, for at gøre tingene endnu mere komplicerede endnu, så er meget af den viden man har haft om hjernen i gang med at blive grundigt revurderet. Man har f.eks. tænkte i mange år at hjernen ikke kunne skabe nye hjerneceller (neuroner) efter en ret ung alder, men nye forskning viser nu at hjerne kan faktisk skabe nye hjerneceller hele livet…
Så, mit eget syn på det er at det er meget sandsynligt at din hjerne bliver påvirket af de stoffer du har taget, også efter at du er holdt op med at tage dem, men dermed at sige at din hjerne er skadet er efter min vurdering en overdrivelse i langt de fleste tilfælde.
Endeligt vil jeg gerne skrive at jeg synes at det er rigtig flot at du har reduceret dit stofforbrug til næsten ingenting. Mht at du savner de stærkere stoffer end hash, så er det sådan at "afsavn" bliver mindre og mindre med tiden, så det hjælper med at holde ud. Men omvendt, hvis man stopper lidt, falder i lidt, stopper igen, falder i igen…så er det ikke sådan afsavnet bliver lidt mindre…faktisk er ofte sådan at det forstærker det. Så, selv om det hårdt, prøv at holde ud.
Held og lykke med det.
Eric