Pige / kvinde38 år
Hej. Har en søn på 16. Ham og vennerne ryger hash. Min søn er konfronteret med det. I første omgang benægtede han det. Dernæst indrømmede han at det hande han gjort mange gange og næsten hver dag. De hygger sig med det ham og vennerne. Min søn har add, og vil ikke tage medicin herfor selvom det er anbefalet. Når jeg spørger til hvorfor han ryger, siger han det er hyggeligt, og at han ved han ikke får en psykose af det. Han har ingen drømme om fremtiden. Går pt i 10 klasse. Svær at kommunikere med generelt. Han får ugepenge. Har ingen job. Fornuftig samtale med ham virker ikke. Bor alene med ham. Hvad er det smarteste jeg kan gøre? Stoppe uge pengene, teste ham, tage scooteren fra ham?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej forælder til 16 årige søn
Tak for dit brev. I mit daglige arbejde, arbejder jeg med unge og ikke mindst deres forældre. Vi laver forældregruppeforløb der strækker sig over 4 aftener hvor temaet er netop er det du spørger om her.
Der er desværre ikke et enkelt svar på dit spørgsmål, men jeg skal prøve.
Lad mig starte med dit sidste spørgsmål: Hvad er det smarteste jeg kan gøre?
Du er nødt til at bevare dialogen – også selvom din erfaring er at ”fornuftig samtale ikke virker”. Når jeg siger det, er det fordi det lyder som om din samtale med sønnen, indtil nu har båret præg af en forælder der taler til et barn. Du har selvfølgelig myndigheden og pligten til vejlede din søn. Men …..
Han er 16 år nu og på vej til at blive voksen, så han har brug for at blive mødt som en næsten-voksen og under udvikling. Det betyder bl.a. at du skal lytte mere end tale – udveksle synspunkter mere end diktere – kun sætte grænser du virkelig mener og kan håndhæve.
Han er i en risikovillig fase og skal gøre sig sine erfaringer. Hans venner og samværet med dem er mega vigtigt og hvis de ryger hash, så gør han det for at være en del af fællesskabet.
Det betyder også at straf ikke vil have nogen varig effekt og hvis du tester ham og får bekræftet at han ryger hash får du ikke andet det han har fortalt dig.
Da din søn var yngre var det lettere at beslutte og håndhæve leveregler – nu er du nødt til at øve refleksion med ham.
Så man kan sige at du er nødt til at ”komme ind ad en anden dør” – altså bruge en anden tilgang.
Jeg kan anbefale dig at søge yderligere og konkret vejledning evt. i din kommunens Rusmiddelcenter.