Pige / kvinde
Ung har røget gennem en længere periode. Uklart hvor meget og hvor ofte men “står stille” efter ungdomsuddannelse. Forældrene bliver bekymrede. Har tidligere prøvet at indlede en snak, men bliver afvist “der er ikke noget”/ “det er de andre” osv. Har I forslag til, hvordan man kan komme igang med at tale om, at der ryges hash og allerhelst komme til, at der kan indledes behandling, i fald det er nødvendigt? Vi prøver ikke at være fordømmende, at anerkende for “den man er” og lign. Finder skod mv. der signalerer jointsrygning og ja så står “man stille” og får ikke rigtigt tingene gjort.

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Hvor er det godt at du skriver til os, det er en snak der på mange måder kan være svær at tage også alt efter den relation man har til den unge man taler med.
I din relation fremstår du som professionel omkring pige og måske også familien. Det gør at du måske kan se nogle af de udfordringer der ofte følger med, enten hashrygning eller som det nogen gange sker, at unge går i stå i overgangsperioder fra det ene til det næste.
Jeg tænker at jeg vil starte med at spørge ind til hendes drømme, enten skole eller job, og hvad hun tænker der skal til for at komme dertil. Jeg vil være nysgerrig på hvad hun bruger sin fritid til.
Hvis hun ikke nævner hash, vil jeg i første omgang lade det emne ligge og arbejde på at få hende i gang. Nogle gange hjælper det at gøre krisen større, så bor hun hjemme, hvem støtter hende økonomisk og er der pligter der skal gøres i løbet af dagen eller er hun bare i gang med at ”holde ferie” og derfor ikke ændre noget som helst.
De fleste byer har et rusmiddelcenter. obs om jeres lokale går under/ over det 18 år. Men der kan man altid få råd og vejledning også som forældre hvor det nogle gange kan være svært at stå på sidelinien fordi bekymringerne tager over og man handler på baggrund af dem og ikke nødvendigvis det, der er bedst.
Jeg vil ønske jer alt held og lykke med samtalen.
De bedste hilsner
Løkke