Pige / kvinde28 år
Hej.. jeg har været hash fri i 2 år og 2 måneder.. efter 12 års misbrug.. jeg tager stadigvæk kokain engang imellem, og står med et dilemma.. min kæreste mener ikke at jeg kan sige jeg har været clean, medmindre jeg er clean på alle former for stoffer?? Altså han mener ikke jeg er clean, selvom jeg ikke har rørt hash.. er der en form for definition omkring det? Jeg mener selv jeg er clean og kalder mig det stolt, til trods jeg stadigvæk bruger kokain til tider?? Er det mig som er helt galt på den ?

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
foto
Tak for spørgsmålet.. det er et interessant et af slagsen.
Om du clean eller ej er mest noget man taler om i NA og AA, som er en behandlingstilgang der er ret populær, især i USA.
Herhjemme og i det meste af Europa, bruger man en anden model (CBT) og taler mere om misbrug/forbrug og afhængighed.
Ud fra NA/AA modellens perspektiv, er du ikke clean før du har droppet alle former for rusmidler, så der har din kæreste ret… MEEEEN…
Ud fra den model vi oftest bruger herhjemme, er du ude af misbrug og afhængighed, men har det man kunne kalde for et (rekreativt) forbrug.
Håber at det var svar nok.  Mvh Thorsten