Dreng / mand21 år
Hej jeg har et spørgsmål,fx personen ryger hash regelmæssigt hver dag i 2-3 år og personen vil gerne stoppe ,hvor lang tid tager det at stoppe helt ,er det forskellige fra person til person og hvis man stoppede er det så nemt at falde ind i det hul?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Man kan stoppe med at ryge hash fra den ene dag til den anden. Man behøver ikke en nedtrapningsplan eller nedtrapningsperiode for at stoppe helt.
Jeg har mødt en del personer som kom ud af deres hashforbrug ved at skrue langsom ned, f.eks. ved at ryge mindre hver dag, at ryge kun bestemme dage (f.eks. fredag-lørdag ), at lade være med at ryge før kl.17.00, m.m., men for det meste stopper folk bare fra den ene dag til den anden. En “clean cut” er som regel den nemmeste løsning.
De fleste mennesker vil få abstinenssymptomer i ca. 1 til 2 uger, men de er slet ikke livsfarlige.
Og ja, det er meget forskellig fra person til person. Nogle kan stoppe næsten uden at mærke noget, andre har svedetur, mareridt, humørsvingninger, m.m. i flere dage.
Hvad mener du med “at falde ind i det hul”? Er det ift. at få et tilbagefald eller er det ift. at få en nedtur? Hvis du tænker på tilbagefald, så, ja, det er nemt at få det. Som regel tænker man efter et stykke tid stoffrihed, at “nu har jeg styr på det” og at “det kunne være hyggeligt med en enkelt joint” eller “at jeg fortjener det”, og som regel går det så godt med at ryge en enkelt joint en gang imellem, at man gør det oftere og oftere…indtil man når tilbage til sit gamle forbrug.
Hvis du tænker på risikoen for at få en ordentlig nedtur når man stopper med at ryge, så kommer den an på hvad vi taler om: Som sagt, er det almindeligt at man får en eller anden form for nedtur i 1 til 3 uger når man stopper med at ryge hash, men bortset fra det, hvis du begyndte at ryge hash for fjerne depressive følelser, så er der en risiko for at disse følelser kommer tilbage når du holder op med at ryge. Så, det kommer an på hvad dit “psykiske udgangspunkt” var.
Her er et link til en folder udgivet at Center for Rusmiddelforskning som fortæller lidt mere om dette emner: https://psy.au.dk/fileadmin/Psykologi/Billeder/HASH_FOLDERprint-2.pdf
Bh
Eric