Dreng / mand16 år
Hej
Min mand og jeg har en søn på 16,3 år. Igennem de sidste 2-3 år har han tiltagende først været vred/hadet sin far, senere har det udviklet sig til at han ikke kan lide mig fordi han mener jeg bakker hans far op. Der er ikke umiddelbart nogen oplagt årsag til situationen, vi er en almindelig velfungende familie – vi har også en ældre søn på 19 år(hjemmeboende). Ham på 16 og hans far ligner hinanden temperamentsmæssigt, stædige – og ingen skal belære mig attitude. Vores søn ønsker at styre sit eget liv, og mener ikke vi har krav på at vide hvor og med hvem han er.Vi har gennem forløbet tilbudt vores søn hjælp udefra flere gange, og også 2 gange haft held til at få ham med i henholdvis familihuset og børne/unge kontakten. Efterfølgende har han meddelt, at de forstår ikke en skid, og at han ikke vil tale med dem mere.
For godt 1 år siden begyndte han at omgås kammerater der røg hash, og vi mener han fik sin debut her, måske lidt før. Januar 2014 startede han på efterskole, hvilket var et tilbud vi havde givet ham, men han valgte selv. Desværre viste det sig, at der på denne skole var en del unge mennesker som dels røg almindelige cigaretter og hash. Primo april blev Frederik bortvist pga besiddelse af hash, hans urinprøve var negativ, men der hersker tvivl, om han kan have drukket sæbevand for at kamuflere testen.
De sidste 4 måneder har været forfærdentlige for hele vores familie. Frederik trives tydeligvis ikke, har i stor udstrækning meldt sig ud af familien, ønsker ikke vores hjælp og omsorg. Han har røget hash jævnligt – vores bud er ca 2/uge, og uge 30 langt mere på Langelandsfestival.
Vores læge har primo april indberettet hendes bekymring for Frederik til kommunen, de har ultimo i sommerferien haft et par samtaler med Frederik herhjemme, men han ønsker ikke deres hjælp. Gennem flere år har han været skrevet op til en meget populær efterskole til 10. klasse. Den er han planmæssigt startet på sidste søndag. Når jeg hen over sommeren har spurgt ham om han stadig ønskede at komme på denne efterskole, og ville følge deres regler – var hans svar ja, for så kommer jeg hjemme fra.
På et tidspunkt har han lånt min PC, og glemt at logge ud af sin facebook. Det opdager jeg tilfældigt, og har valgt at følge lidt med i hans liv grundet vores dårlige kontakt til ham. Jeg er meget diskret, og lader aldrig vore søn få oplevelsen af at jeg kender til hans facebook. Det er absolut ofte meget belastende at have kendskab til hans liv den vej, men alternativet værre for mig.
Nu til mit spørgsmål. Jeg har idag 1 uge efter hans start på skolen været inde og kigge hans facebook. Jeg kan se at han her i weekenden, hvor han er på skolen har været meget fokuceret på at få en aftale istand om næste weekend at ryge hash med nogen af hans gamle "venner". Korrespondancen fra først på ugen indikerede han over for nogle at han havde røget det sidste hash i et år, da han nu skulle på efterskole. Vi ved at han røg natten til den 9/8, og idag har vi den 17/8. Er det almindeligt hans abstinenser vil toppe her på 7./8. dag med det forbrug han har haft ?
Har i et godt råd til situationen, og forslag til en plan B, såfremt han bliver smidt ud af den nuværende efterskole. Med vores kendskab til skolen, tror vi der hovedsaglige er "sunde" unge mennesker der går her.
Vi føler os helt magtesløse, og ved ikke hvad vi længere skal gribe til. Udover vores store bekymring for vores søn, kan resten af vores familie heller ikke længere holde til at han sætter stemningen og dagsordnen i vores hjem.
Hilsen et meget bekymret forældrepar

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Ja det lyder meget sandsynligt at hans abstinenser topper her. Abstinenser er meget individuelle, generelt kan jeg sige at i starten er der ikke meget der bliver bedre, usikkerhed, dårlig samvittighed, fysiske abstinenser, nye venner, nye vaner – alt sammen på en gang. Men efter ca 14 dage burde det begynde at vende, men det er som sagt meget individuelt.
Min erfaring er at der på alle efterskoler vil være nogen der enten har røget eller fortsat ryger, så hvis han vil, vil han sandsynligvis nemt kunne finde nogen rygevenner på efterskolen.
Hvad plan B skal være – tja det er jo svært, det kommer jo lidt an på udsmidningsgrunden, hvis den på nogen måde fra efterskolens side relaterer sig til hash, så tænker jeg der er en oplagt mulighed for at sige at nu vil i kræve at han får hjælp fra det tilbud der i jeres kommune er beregnet for unge som har udfordringer med hash. Mit argument vil være at han tilsyneladende er på en skole han har ønsket sig, men alligevel ryger ud fordi han ryger hash. Så vil i med god ret kunne argumentere for at han i hvert fald ikke  har kontrol over hans forbrug (undgå at bruge ordet misbrug, det vil bare flytte fokus).
Med udgangspunkt i min tilgang til unge og hash, så ville jeg tænke, at han ryger, fordi det giver ham noget i hans liv, så han oplever han får et bedre liv ved at ryge. Så jeg tænker det ville være vigtigt at finde ud af hvad der foregår i den unge mands liv. Altså være nysgerrig på hans liv, men vigtigt at være nysgerrig for at være nysgerrig og ikke være nysgerrig fordi du har en ide om at han skal noget andet end det han gør nu. Så det er ikke find fem fejl og gør sådan så lever du lykkeligt herefter.
En indgang til sådan en samtale kunne være – jeg oplever at vi ofte kommer i konflikt, så jeg er nysgerrig på hvad jeg kan gøre, for at vi får det sjovere/bedre sammen, eller hvordan du nu vil formulere det. I kan også være kommet ind i en rutiner, hvor I altid påtaler det der ikke virker/fungerer – prøv i en periode at glemme alt om oprydning på værelse, tallerkner der skal bæres ud (bær dem selv ud), anerkend ham for noget godt han gør, find en ting hver dag og glem alt det han ikke gør. Prøv at finde det i var fælles om før (fisketuren, frimærker med videre) eller noget helt nyt. Specielt lyder det som om faderen her skal lidt på banen – kunne måske være at de 2 mænd skulle arbejde på at finde en fælles forståelse, det er jo skønt for en mand at hans søn ligner ham, men også dødbesværligt, ved det af personlig erfaring. det jeg har svaret her i det sidste afsnit er lidt ud fra tesen om at I kan ikke lave om på ham, men I kan begynde at gøre noget andet selv, og så vil jeres søn også begynde at gøre noget andet.
Den sidste del af svaret har jeg givet ud fra det jeg fornemmer, tror, erfaring med videre, men tænker at I (uden jeres søn) vil kunne have meget udbytte at at tale med en der kunne guide jer, til hvordan I kunne gøre noget andet end det i plejer.
Håber jeg har skrevet noget I kan bruge, ellers er du velkommen til at skrive igen.
mvh
Flemming