Pige / kvinde20 år
Kære Netstof Jeg ved ikke hvor vi skal række ud henne, så nu vil jeg se om I kan hjælpe. Min datter på 20 år spiste for over 14 dage siden en drømmekage med hash. Hendes kæreste ryger flere gange dagligt hash og det var sammen med ham og hans venner. Min datter ryger ikke hash eller tager andre stoffer. Dette var første gang hun forsøgte med hash. To timer efter hun havde spist kagen, fik hun det voldsomt dårligt og gik i seng, da hun vågnede næste dag, havde hun det nærmest værre. Her 14 dage efter, har hun det stadig forfærdeligt, hendes liv er gået på pause, hun kan ikke være ude ret længe ad gangen uden at blive virkelig træt, hun har svært ved at se film, se på skærm mv. da hun får det dårligt. Bliver svimmel og har en følelse af at hun konstant er ved siden af sig selv. (Hun har ingen hallucinationer eller lign.) Det ligesom der er sket noget i hjernen på hende, og hun er selvsagt utrolig ulykkelig og bange for at hun har gjort skade på sig selv resten af hendes liv. Hun taler om dette ikke er et liv, så vil hun heller dø. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende. Sagt hun skal tage det med ro og fylde kroppen med gode vitaminer og fødevarer. Hun har været til lægen, der nærmest grinede og sagde det skal nok gå over. En del af mig tror og håber det, men der er en lille usikkerhed, for hun får det ikke bedre. Har I nogen erfaring med hvad man kan gøre eller række ud til ? Vi kontaktede også en eller anden misbrug linie, men de gad dårligt tale med hende, når hun ikke var misbruger. Jeg ved simpelthen ikke hvor vi skal bede om hjælp.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære Mor til 20 årig.
Tak for dit spørgsmål. Det du fortæller her, lyder bekymrende. Og det er meget svært at sige præcis hvorfor din datter er udsat for disse reaktioner.
Når jeg kigger på de erfaringer vi har med unge og rusmidler generelt, så vil en rus klinge af over nogle timer og eftervirkninger klinge af over nogle dage. 14 dage er lang tid.
Oftest har brugeren selv besluttet af eksperimenter med et givent stof og er derfor forberedt på virkning og eftervirkninger.
Det lyder som om din datter ikke var forberedt på virkningen og på den måde hendes krop reagerede på. Det resulterede i en meget ubehagelig oplevelse.
Når man spiser cannabis, kommer virkningen noget langsommere end hvis man ryger det. Det betyder at hun kan have indtaget alt for meget, før virkningen kom.
Det kan måske være med til at forklare at hun bliver dårlig.
Din datter er blevet dårlig og har oplevet kontroltab. Et kontroltab som kan være angstprovokerende. En angst som måske skubber gang i andre ubehagelige erindringer.
Jeg tror din datter skal arbejde med de psykiske senfølger af ubehagelig og angst fyldt oplevelse.
En anden ting jeg tænker på, er at det med svimmelhed kan lyde som transportsyge/søsyge. Altså at det indre øre er i ubalance for tiden. Måske en ide at tjekke op på ved egen læge.
En sidste ting: Man kan aldrig være 100% sikker på hvad den kemiske sammensætning i et rusmiddel, som ikke er produceret under godkendte forhold, er. Og det er hash sjældent. Så hvis man er nysgerrig på hvad din datter rent faktisk har indtaget, kan det være en ide´ at kontakte en Ferle-klinik, som har selvbetalende klinikker flere steder i landet og hvor de stof-tester f.eks. i hårstrå 3 måneder tilbage.
Jeg er sikker på at tiden og fokus at få det bedre nok skal hjælpe din datter videre. Vi hører ikke om uoprettelige skader efter en enkelt dårlig oplevelse.
Bedste hilsner
Lone