Pige / kvinde
Hej
Jeg håber virkelig, du kan hjælpe.
Jeg har en rigtig dejlig kæreste, som jeg har været sammen med i ca. 2 år. Jeg er 19, han er 20.
Da vi begyndte at komme sammen, vidste jeg godt, at han havde haft et hashmisbrug, men han var ovre det, og røg bare engang imellem med vennerne, hvilket jeg havde det helt fint med. Efter 8 mdr slog vi op fordi han pludselig begyndte at ryge mere, virkede ligeglad med mig og droppede vores aftaler. Pludselig var vi aldrig sammen – jeg følte mig droppet til fordel for joints.
Da jeg slog op kom han ud i hashmisbrug igen, men jeg var der for ham og han kom ud af det igen.
8 mdr efter begyndte vi igen at komme sammen. Igen røg han kun engang imellem af lyst med vennerne. Men nu er det pludselig taget til igen, nu ryger han flere gange om ugen – nogen uger næsten hver dag osv. Han er kæmpe fortaler for hash og kan på ingen måde se noget skidt ved det, og selvom jeg har snakket med ham om hvor ked af det jeg bliver, når han ryger så tit, så siger han bare at jeg skal slappe af, stole på ham og leve mit eget liv og stoppe med at "holde øje med ham".
Hvad skal jeg gøre? Når han er sammen med vennerne har jeg ondt i maven, lyst til at græde og føler mig usikker. Og når vi er sammen kan jeg ikke lade være med at tænke på, om han hellere ville ryge med vennerne. Han virker som om han elsker mig, og siger han glæder sig til vi skal være sammen osv. – på den måde er alt som før, men jeg ved ikke hvordan jeg skal tackle det. Vil gerne bare kunne være "cool" overfor det, men det er svært… Jeg kan bare ikke klare tanken om det, da det slet ikke er noget jeg gør i min vennekreds, men jeg kan heller ikke stille ham valget mellem mig eller hash, for han siger, at jeg godt vidste hvad jeg gik indtil dengang for 2 år siden, og det er helt rigtigt. Samtidig elsker jeg ham virkelig, han er altid sød – også når han ryger – men alligevel synes jeg bare det er så sindssygt skræmmende, da jeg kun selv har prøvet at ryge få gange og haft blandede oplevelser med det.
Håber du kan hjælpe, da det sidste jeg vil er at slå op med ham igen. Det førte bestemt ikke til noget godt sidste gang!
Mvh. hende den bekymrede

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du spørger mig ”hvad skal jeg gøre?” og jeg vil gerne starte med at skrive at jeg synes at det er meget klogt af dig at du ikke stiller din kæreste et ultimatum du ikke kan leve med. Man skal ikke sige til sin kæreste: ”Du skal vælge mellem mig og hashen (eller noget som helst andet)”, medmindre man er parat til at tage konsekvensen af det hvis han/hun vælger en fra….og som du skriver det er det slet ikke dit mål at gå fra ham.
Før jeg går videre med at give nogle bud på ”hvad du kan gør”, så vil jeg lige nævne et par ting om misbrug.
Den første ting er at man (som professionel) aldrig vil som udgangspunkt mene at en ung mand som er 18-20 år har et misbrug, selv om den person ryger meget. Når man er så ung, kan man godt tage en del stoffer og gøre mærkelige eller grænseoverskridende ting uden at det får det samme alvor end hvis man var voksen.
Den anden ting er at, ud fra mine erfaringer, så vil folk som har haft et problem med et overforbrug af hash, alkohol eller noget lign. få det meget svært at kun ryge ”en gang imellem af lyst”. Som regel vil man ret hurtigt begynde at ryge alt for meget igen efter ret kort tid. Så, du kan regne med at der er store chancer for at din kærestes hashforbrug vil vokse op til det niveau det var på før han stoppede for ca. 1½ år siden
Nu er spørgsmålet: er det så et problem? Mit syn på det er at man skal prøve ikke at fokusere på hash, men på den generelle adfærd. Hvis din kæreste er sød, kærlig, gør de ting han skal, og at pengene slår til, så kan det i bund og grund være lige meget om han ryger hash eller ej. Omvendt, hvis han er kold, dum, dovn har aldrig penge nok…så kan det være lige meget at han er clean og ædru.
Hvad kan du så gøre?
For at mig at se er det vigtigste du kan gøre at prøve at se klart på forholdet mellem dig og din kæreste.
Du skriver at du at du ”får ondt i maven, har lyst til at græde og føler dig usikker” når han er sammen med sine venner samt at det ikke førte noget godt sidste gang i gik fra hinanden. Disse følelser får mig til at tænke at en del af dit forhold er baseret på at undgå dårlige følelser. Umiddelbart lyder det ikke som et godt udgangspunkt for at skabe et godt forhold. Jeg mener, et godt forhold skulle være baseret på at I er glade for at være sammen i stedet for at I har det dårligt når I ikke er sammen. Så, enten skal du søge dig en kæreste som kan give dig den tryghed du tilsynsladende har brug for…eller skal du arbejde hårdt med dig selv for at få styr på det som gør at du føler dårligt når du ikke er sammen med din kæreste.
Og så skal du afgøre med dig selv om du ønsker at være kæreste med en mand som ryger regelmæssigt hash. Som du beskriver det virker til at din kæreste ikke har tænkt sig at holde op med det, så, hvis du tænker at ”det skal nok gå over” eller lign. skaber du bare frustration for dig og din kæreste.
Endeligt skriver du at din kæreste er sød og kærlig også når han ryger, men så skriver du også at han virkede ligeglad med dig og droppede jeres aftaler da han røg hver dag. Det er ikke lige en definition for en sød og kærlig kæreste…
Så, alt i alt, er det du skal at:
-afgøre med dig selv om du ønsker at have en kæreste som ryger hash.
-Hvis ja, så betyder det ikke at du skal finde dig i hvad som helst fra hans side, men at du skal fokusere på hans faktiske opførsel og ikke på hvorvidt han ryger eller ikke ryger.
-endeligt vil jeg opfordre dig kraftigt til at gøre noget for at få styr på dine dårlige følelser.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
Held og lykke med det.
Eric