Min kæreste og jeg har været sammen i et år nu, han ryger daglig hash – Da jeg lærte ham at kende var han også ret glad for kokain, men dette har han heldigvis stoppet med. Men nu er han begyndte at ryge meget mere hash.
I starten gjorde det mig ikke så meget, da vi havde et godt forhold sammen – men nu har han ikke lyst til at lave noget sammen med mig, ikke engang at gå ture med vores hunde. Han sidder i sofaen og spiller PS3, Poker og ryger. Han er arbjedesløs og har været det alt den tid jeg har kendt ham. Desværre da han er skæv altid får han ikke søgt nogen job.
Han har hele tiden sagt at han ville holde med at ryge, men jeg må indrømme at mit håb er ved at gå tabt. Han siger fæere gange om ugen at nu har han købt hash for sidste gang, også når vi når til aften og han ikke har mere så spørger han om han ikke lige må tag hen og hente for 100kr, jeg er holdt med at svare ham og lader ham mere eller mindre gøre som det passer ham.
Min kæreste er 34 og jeg er selv 25, men drøm om at få en familie og børn er ved at komme op i mig og min kæreste vil også gerne ha børn, men da han er konstant skæv, vil han ikke dyrke sex med mig, jeg vil tro at de sidste 8 måndere har vi haft sex alt i alt 10 gange og hvergang siger han nu skal vi også begynde at få styr på vores sexliv. Men så sker der ikke mere.
Han bliver sur når jeg prøver at ligge op til noget og gøre mig "lækker" for ham, da han altid er alt for skæv.
Jeg kan mærke på mig selv nu at jeg ikke magter det misbrug mere- selvom han giver udtryk for at gerne vil stoppe sker der ikke noget.
Men jeg er bange for at midste min bedste ven og min kæreste – manden i mit liv hvis jeg giver ham valget mellen mig og hashen, men jeg er snart nået der til hvor jeg ikke ved hvad jeg ellers skal gøre.
I det daglige har vi det rigtig rigtig godt sammen, men så snart det bliver aften og jeg måske har lyst til sex bliver han ufvisene og skubber mig væk. Jeg har i lagt tid prøvet at forklare ham at jeg føler det er mig der er noget galt med og jeg føler mig ulækker, men han bliver ved med at sige det ikke er min skyld med hans, fordi han er skæv.
Mit probelm er at jeg ikke ved hvordan jeg skal komme hel ud på den anden side hvis jeg går fra ham. For jeg har jo ikke lyst til at midste ham, men vil gerne hjælpe ham vil at holde med at ryge – men mit håb er ved at blive meget småt.
Skrevet af: Nalle

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Nalle
For at starte med det nemmeste, så tror jeg også at du har ret at du vil miste din kæreste hvis du giver ham valget mellem dig og hashen. Stort set alle mænd (og kvinder, håber jeg), vil synes at det er uacceptabel at blive tvunget til den slags ultimatum, og vil derfor vælge den person der stiller det fra…Så, lad være at gøre det.
Jeg synes at du skal arbejde på 3 niveauer.
Først og fremmest, fordi det er det vigtigste, så skal du acceptere at dit forhold måske kommer ikke til at hænge sammen, og at du måske bliver nødt til at forlade din kæreste, selv om du elsker ham. Kan du ikke acceptere tanken at du kan få et liv uden/efter ham, så vil du ikke have de nødvendige forudsætninger til at gøre de to følgende ting.
Den første er at du kan, som du ønsker det, hjælpe din kæreste med at stoppe. Den måde du kan gøre det på er at liste sammen med ham alle de ulemper der er forbundet med hashrygning, så han indser at der er et fornuftigt formål med at stoppe. Bagefter skal du lægge en plan med ham…SOM ER BEGRÆNSET I TIDEN! Planen kan være at han reducere sit hashforbrug, eller at han holder en pause på flere uger/måneder eller at han går i behandling eller noget andet…og så skal der ske noget indenfor en bestem tidsperiode. Et af de meste almindelige problemer med misbrug af stort set al slags er at man hele tiden udskyder beslutning til ” i morgen”. Så derfor er det vigtigt at betragte tiden som en central element.
Hvis din kæreste ikke ønsker at reducere eller stoppe sit hashforbrug, så skal du flytte fra ham. Ikke nødvendigvis gå fra ham. I må gerne blive ved at være kæreste, men du skal vise ham at du mener det du siger, ellers vil du miste al din troværdighed. Med lidt held vil din flytning få ham til at stoppe…eller vil det måske også få dig til at se at du godt kan leve uden ham.
Til sidst, min generelle holdning ift kærester og misbrug er at hvis ens kæreste er sød og kærlig så er det lige meget hvis han ryger hash eller andre ting….og omvendt at det kan være lige meget at han er helt afholdende hvis han opfører sig dårligt. Så, kan du ikke snakke med din kæreste om hashen, så kan du altid sige til ham at du forventer at han opfører sig ordentligt.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
Mvh
Eric