Pige / kvinde
Hej. Jeg er en pige på 18 år, som har en kæreste på 19. Vi har været sammen i 4½ år, og vi bor sammen.
Det hele skete for 2 år siden, da han flyttede hjemmefra pga sin opvækst. Han røg direkte ud i at tage amf, kokain og ryge hash :/ Jeg fik det først at vide 2 måneder efter han begyndte..
Han udviklede hurtigt et hashmisbrug, og endte med at han sad med bongen 24/7, sammen med sine venner. Jeg var helt udenfor. Han stoppede dog med amf & kokain.
Det gik så galt at jeg måtte gå fra ham, efter et helt år med bong rygning hver dag, kunne jeg bare ikke holde ham ud.
Der gik så en uge, så lovede han at nu skulle han nok stoppe, og han sagde at jeg ikke skulle tro han ikke ville kunne ryge i igen.
Og det kunne jeg jo ikke, ikke efter et år uafbrudt med hash..
Men men men, tiden gik og han havde efter min gode tro ikke røget i igen, han kom hele tiden med undskyldninger, som at han skulle lige op at hjælpe en ven en computer, næsten hver aften.. I starten troede jeg på ham, fordi han ville jo nok komme til mig, hvis han røg igen? :/ Men igen tog jeg fejl, han havde holdt det skjult for i et helt år!, jeg fandt ud af det ved at tjekke hans mobil, og så en masse beskeder fra hans venner: "kommer du ikke lige over så vi kan ryge en fed" osv..
Det slog mig rigtig hårdt, at han havde gået og levet et "dobbelt liv"… Og jeg fik det så dårligt at jeg var ved at kaste op..
Da jeg fortalte ham at jeg godt vidste han røg osv, sagde han også sandheden og fortalte mig alt..
Nu er problemet bare, at der er gået 5 måneder siden jeg fandt ud af det her, og er begyndt at smide "gammelt" rygergrej ud. Jeg ved jo ikke om han ikke stadig ryger, fordi der ligger mere end hvad han havde sagt? :/
Og har fundet en sort kasse, fyldt med cones, som han slet ikke har sagt noget om?
Jeg har spurgt om han er sikker på der er mere end hvad han siger, men han siger jeg har fjernet det hele?
Nu har jeg ladt den sorte kasse stå, bare for at kunne se om der bliver taget nogle, er dette ok?
Problemet er også at han skjuler sin mobil, med beskeder, og når folk ringer går han ud af døren.. er virkelig bange for at han ikke vil stå frem..
Tror du han stadig ryger? Og hvad kan jeg gøre?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Det er rigtigt svært at være kæreste med en der har et misbrug….om han lyver nu og ryger hash tør jeg ikke udtale mig om, men det lyder til at han kunne have brug for noget hjælp til at komme ud af eller holde sig ude af misbrug. Ofte er misbrugt svært/føles umuligt at stoppe, hvis man ikke ved hvorfor man gør det. Fremfor at kontrollere din kæreste vil jeg foreslå at være åben overfor ham og evt. foreslå at han får noget hjælp og at du evt. deltager i nogle samtaler……derudover må du selvfølgelig mærke efter og passe på dig selv i forhold til dine grænser overfor ham og måske sammen med ham fokusere på hvordan tillid kan genopbygges, hvis I fortsat vil være sammen.
Held og lykke
Mange hilsner Silas