Pige / kvinde16 år
Jeg skal ha taget blodprøve om 2 dage og jeg er bange for at lægerne kan se at jeg har røget hash, jeg har for lavtstoftskift, tjekker de efter det? 1. Kan lægerne se det medmindre de tjekker efter Thc? 2. Siger lægerne det til ens forældre hvis man har og de kan se det? Hjælp mig hurtigt jeg røg sidst i fredags og skal ha taget blodprøve om 2 dage!

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Hvor er det godt du skriver, kan godt forstå du er bekymret.
Men din læge skal fortælle dig hvad han/ hun tager prøver for og til. Så har i ikke aftalt noget omkring at teste for THC, tager din læge ikke sådan en prøve. Så jeg tænker godt du kan være helt rolig.
Men du har ret THC kan ses i blodet længe efter man har røget hash- faktisk op til 8-10 uger efter.
Mht. om din læge siger ting videre til dine forældre kommer det meget an på hvad det handler om. Hvis din læge er meget bekymret for dig er han/ hun  forpligtet til at fortælle dine forældre om hans bekymring, fordi du er under 18 år.
Men der er også rigtig mange ting du kan tale med din læge om som din læge ikke siger videre til dine forældre- så prøv at tage en snak med din læge om hvilke emner i kan tale fortroligt om, uden at det kommer videre til dine forældre- det er langt de fleste nu hvor du 16 år.
Pas på dig selv, Vh Helle