Pige / kvinde25 år
Hej
Jeg prøvede at ryge første gang som 19årig i forbindelse med et kæresteforhold. Da det gik i vasken fortsatte jeg lidt, efter at ha fundet min egen lejlighed. Jeg mødte hurtigt efter en fyr som synes det var cool og accepterede det. Han røg ikke selv men tog stoffer til fester osv. Det forhold var ikke bygget på kærlighed, og det endte med jeg røg hver dag, og når jeg ser tilbage var det nok fordi jeg ville ignorere mine manglende følelser for denne fyr, fordi det var nemmere og tryggere at leve på den måde.
Vi gik fra hinanden efter en ferie hvor jeg jo så kom til mig selv, og fandt ud af at jeg ikke kunne fortsætte mit liv sådan mere. Jeg følte det stod på stand by, og tænkte at alt helt sikkert ville blive bedre hvis jeg var alene. Men desværre 🙁
-Jo mit liv er blevet bedre uden tvivl, men jeg har bare ikke formået at stoppe med at ryge. Jeg har virkelig forsøgt, men oplevede efter en ferie i sommer at jeg havde det forfærdeligt da jeg kom tilbage til min lejlighed hvor alt bare gav mig lyst til at ryge. Jeg havde det sådan indeni at jeg bare ikke ville, men når jeg ikke havde noget at give mig til brød jeg sammen fordi kampen indeni blev for hård. Så var det nemmere bare at ryge igen.
Så nu ryger jeg igen hver dag. Jeg er bevidst om nogle af de negative konsekvenser ved det, og sikrer mig at være social og lave ting så røgen ikke forhindrer mig i det, men stadig kan jeg jo godt mærke at mit liv (og økonomi) er styret af det lorte hash! Jeg tripper ofte for at komme hjem efter aftaler og skal altid planlægge hvordan og hvorledes så jeg ikke ricikerer ikke at ha noget at ryge på.
Hver morgen når jeg vågner er jeg trist og ked af det og siger til mig selv at nu må jeg godt nok lige tage mig sammen. Der foregår en voldsom diskussion indeni mig i løbet af dagen, og det ender altid med at misbrugeren vinder diskussionen. Jeg kan bare ikke forstå hvordan min mentalitet og motivation kan ændre sig så meget på så kort tid?
Jeg er ved at uddanne mig og kan selv komme til at arbejde med stofmisbrugere engang, og mit eget forbrug modstrider bare så meget det jeg gerne vil i fremtiden og det føles så forkert at være klog på andre ift. dette, men ikke på mig selv! -Misbruget går ikke ud over min uddannelse, jeg følger med og leverer rigtig gode reslutater fordi jeg virkelig brænder for det. Jeg passer også mit arbejde og gør det rigtig godt, og er selvfølgelig aldrig skæv hverken på arbejde, studie eller sammen med venner/familie.  Men jeg ved bare det er forkert, og har virkelig brug for hjælp til at komme ud af det!
Men hvordan? Jeg tør ikke tage kontakt til kommunen, fordi jeg ikke har lyst til at ende som "en sag" – og er også bange for det kan få konsekvenser for mit arbejde som jeg elsker, da jeg jo er ansat ved kommunen?? Min familie vil blive så forfærdeligt skuffet da hash og stoffer ligger så langt fra de værdier jeg er opdraget med. Er bange for konsekvensen hvis jeg fortæller dem det, og det vil jeg aldrig gøre ved jeg.
Jeg vil rigtig gerne gå til psykolog, eller have en professionel støtteperson af en slags som kan hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg skal gøre for at stoppe, og hjælpe mig med at handle på det! -Jeg har jo bare ikke penge til selv at betale for den slags pga forbruget.
Hvad skal jeg gøre? Hvem kan hjælpe mig og hvorfor skal det være så svært!!?
Jeg håber du svarer hurtigt for mit liv er igen begyndt at stå på stand by, og jeg er ved at blive skør af at føle mig så fastlåst!!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Lad os starte med de praktiske aspekter. Hvis du bor i eller tæt på København, så har du mulighed for at deltage i deres anonyme behandlingsprogram (http://www.heltanonymkbh.dk/). Du kan også prøve kræfter med det følgende internetbaseret selvhjælpsprogram http://www.knowcannabis.org.uk/selfhelp.htm
Hvis du bor langt væk fra København, kan du prøve at henvende dig til dit lokale misbrugscenter og høre om du ikke kan få nogle rådgivende samtaler uden at blive registreret. Når det er sagt, så vil normalt ingen myndighed få adgang til et misbrugscenters klientlist eller journaler medmindre der bliver givet tilladelse til det ved at underskrive en samtykkeerklæring. På den anden side kan man ikke afvise at der en gang imellem sker nogle fejle i systemet som gør at nogle informationer bliver bragt videre selv om de ikke skulle, og det er svært at sige hvilke konsekvenser det kunne få hvis du ønsker at blive pædagog, socialrådgiver, psykolog, eller lign. i den kommune en dag.
Umiddelbart tænker jeg at, at have et problem med hash er ikke en forbrydelse, og hvis du kan få en god hjælp der hvor du bor, så synes jeg at der er mere at vinde i at vælge hjælpe i stedet for anonymitet….men jeg vil lyve hvis jeg ikke skriver at det kan være et vanskeligt valg.
Mht at gå til psykolog, så kan du spørge din læge om han ikke kunne henvise dig til en. Du vil stadig have til at betale for det, men kun et mindre beløb.
Ift hashen, så vil jeg gerne fortælle dig at man kan godt stoppe med at ryge hash af sig selv. Det kræver en del viljestyrke samt at man vælger en strategi som passer en. Først og fremmest vil jeg gerne skrive at det ikke er farligt at holde op med at ryge hash. Man kan få abstinenser som gør at man oplever at man mister kontrol over sig selv og har det rigtig dårligt, men efter en forholdsvis kort tid (mellem en og 3-4 uger) går det over…og alle de mennesker jeg har snakket med (og det er rigtig mange) har sagt at de har været glade for at være holdt op, selv om de begyndte senere at ryge hash  igen.
Der er forskellige måder at stoppe. Man kan trappe ned og f.eks. kun ryge om aften og så kun i weekenderne, man kan også blande mindre hash i hvert joint man laver, man kan aftale med sig selv at man holder kun en pause på 2-3 måneder (hvis man ikke kan overskue ikke at skulle ryge nogensinde mere) og så kan man bare stoppe. For de fleste er det nemmere hvis de smider alle de ting som er tilknyttet hash eller minder meget om det ud…men jeg har også, få gange, oplevet folk som kunne bedre stoppe hvis de havde en lille klump gemt i deres bolig.  Det er også vigtigt at vide at langt de fleste falder i nogle gange før det lykkes dem at stoppe helt…så det gælder ikke at tage et tilbagefald som et nederlag, men som en del af processen.
Til sidst, lad os nu kigge på selv indholdet af det du skriver. Du startede åbenbart med at ryge hash ift med kærestesorg, og begyndte at holde fast til hashen pga af et ikke så godt forhold. Derfor vil jeg være tilbøjelig til at tænke at en del af løsningen skal findes der. En nærliggende hypotese er at du har haft stærke følelser ifm disse oplevelser som du ikke har kunnet forholde dig til, som f.eks. at du ikke var god nok, ikke var værd at elske, eller ikke var god nok til at få en god kæreste…samt selvfølgeligt de almindelige følelser af tristhed og ensomhed man får ifm et kærestesorg. Og så, som du skriver det, har tryghed været noget så vigtigt for dig at du har valgt at have en ikke rigtig god kæreste som kunne give dig tryghed i stedet for at droppe ham og leve i utryghed…og så endte det med det alligevel….så du har måske haft det dobbelt dårligt over bruddet: både fordi I gik fra hinanden og fordi du tænkte at du havde spildt din tid med ham.
En ligeså nærliggende løsning er at du lærer at kende og at acceptere disse følelser og tanker…og lærer at leve med vis grad utryghed….og så at du finder dig en kæreste som du elsker og som elsker dig.
Det er et stort program…og det vil være helt klart mere overskueligt hvis du finder nogle mennesker som kan hjælpe dig og støtte dig med det. Som du skriver det, kunne det være en professionel, men en god ven eller familiemedlem kunne også været helt fint.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Du er velkommen til at skrive igen.
Held og lykke med at stoppe med at ryge.
Eric