Pige / kvinde18 år
Mig og min kæreste har fundet sammen igen efter et brud pga hashen tog overhånd får ham.
Han har indset at han har et misbrug, og da han gik fra min faldt det hele bare sammen og han røg mere. Nu er han startet på misbrug centre, fordi han har brug for hjælp til at komme ud af det, og har sagt til ham at jeg er stolt af ham og er glad for at vi nu få et forhold igen!
Han har røget pga han er ADHD, og har ikke kunne finde ro og sove om natten, så han fandt ud af at det hjalp når han røg! I starten havde jeg det fint nok fordi han stadig var sig selv og var rolig. Men til sidst var han vred hele tiden, og ville slet ikke ses med mig, fordi han hellere ville ryge med hans venner. Men han har nu indset at han gerne vil stoppe så han ikke mister mig en gang til. Og det er jeg meget glad for!
Men nu hvor han er igang med at stoppe har jeg virkelig svært ved at se hvad jeg kan gøre? Vi har prøvet at "glemme" han er i et misbrug og bare leve i vores forhold, men det er virkelig svært for mig! Fordi jeg aner ikke hvor jeg har ham henne, og ved at jeg ikke helt kan stole på ham, fordi når han er sammen med hans venner ryger de, og vil hellere dem ind mig til tider. Har fået af vide at han vil få humørsvinger, men synes det er voldsomt! Fordi så er han ih så sød og kærlig osv, og det næste øjeblik hader han mig og vil mig slet ikke og jeg kan bare skride!
Så har virkelig svært ved vide hvornår han mere ting og hvornår han ikke gør? Hvornår tager hashen over og kan den få ham til at sige de ting? Og hvad skal jeg gøre når han siger sådan nogle ting? Fordi når han har sagt at han ikke vil mig mere, så går der et par dage også mener han det ikke alligevel! og det ødelægger bare vores forhold helt vildt!
Aner ikke noget om hvordan hashen virker på ham, hvad han går igennem, hvad jeg kan gøre, og hvornår han mener ting og hvornår han ikke gør? Er det hashen der snakker eller ham selv?
Håber jeg kan få hjælp!

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej ”Kæreste”
Tak for dit brev.
Det er nogle store og vigtige dilemmaer du står i. Jeg kan godt forstå du har brug for noget vejledning til det.
Aller først vil jeg sige, at det jo er dejligt når man kan mærke at man er glade for hinanden. Det betyder dog ikke at man skal finde sig i alt. Man er nødt til at sætte nogle grænser for ikke at blive udnyttet og ens kærlighed og gode hjerte blive misbrugt.
Jeg synes dit dilemma handler meget om hvad du skal finde dig i og om hvor længe du skal være tålmodig, næsten mere end om hash. For det at din kæreste ryger hash, betyder jo ikke at han kan opfører sig dårligt over dig.
Din kærestes dilemma er formentlig at han både vil ryge hash med vennerne og have en sød kæreste.
Du vil gerne have han stopper så I kan være kærester og have det godt sammen. Det betyder at han er ”nødt” til at arbejde på det f.eks. ved at gå til samtaler på et Misbrugscenter. Men hans adfærd fortæller at han også vil ryge og være sammen med ryger-vennerne.
Han er sikkert nødt til både at lyve og forsøge at gøre to modsatrettede ting på samme tid og så bliver man jo gal i skralden.
Du fortæller om hans humørsvingninger. Det hænger temmelig sikkert sammen med hashen og de dilemmaer han står i, men uanset, så er hans adfærd over for dig, den han udviser og den han er ansvarlig for.
Når man ryger hash jævnligt eller dagligt bliver man afhængig. Det betyder også at man skal have mere af stoffet for at få en virkning. Når man er tilvænnet et stof, også hash, vil man opbygge et grundlæggende behov der skal dækkes for at føle sig tilpas og man vil prioritere at få det dækket før noget andet. Det betyder muligvis at du kommer i 2. række, så at sige.
Det lyder som om du måske håber på at være den person der er med til at hjælpe ham ud af misbruget, den person der er vigtig nok for ham, til at lave virkelig livsstilsændring. Måske er du og måske er du ikke. Måske er din kæreste ikke klar til at lave ændringer nu.
Det der er vigtigt er hvad du vil stå model til og at du træffer dig en beslutning om, om det her er godt for dig og hvor længe du vil være tålmodig.
Du kan jo stille dig selv det spørgsmål; om udviklingen går i den rigtige retning, i den retning som du gerne vil.
Så du skal passe på dig selv i første omgang. Dernæst må du se om du kan være kæreste med ham på de betingelser han byder dig.
Held og lykke til dig
Bedste hilsner
Lone